PDA

View Full Version : 24-70/2,8 el 24-105/4?

Pandion
09-09-2010, 11:10 PM
Hej och vad glad jag är att jag hittade detta forum där alla verkar seriösa och ha egna erfarenheter och inte bara läst diverse artiklar och utger sig för att vara världsbäst på det mesta och tvåa i allt annat...

Jag köpte för några veckor sedan en 7D och är helnöjd. För tillfället använder jag mitt gamla kitobjektiv 24-85/3,5-4,5 USM sedan tiden då EOS IX var tufft men vill nu uppgradera.
Det mesta jag fotograferar är rörliga motiv som hästar och hundar utomhus men objektivet ska såklart fungera till det mesta. Jag har hitills inte känt mig begränsad på vidvinkelsidan men det bekymret tar vi om det skulle inträffa.

Nu till pudelns kärna. Jag hade nog närmast tänkt mig ett 24-70/2,8 men nu börjat vela och kikat på 24-105/4 också. Hur stor skillnad gör egentligen det där bländarsteget för mina behov? Lite extra brännviddsomfång gör ju inte ont och då detta är tänkt som en allroundglugg kanske IS är ett plus? Behöver man egentligen vara "rädd" för ojämn kvalitet när man köper ett "L". Ska man passa sig för begagnade zoomar eller vågar man? Ni som testat båda har säkert lite nyttig input eller mera info som kommer att ge mig än mera myror i skallen men kom igen bara...

17-55/2,8 känns mindre aktuell då jag oftast med nuvarande objektiv håller mig på de lite längre brännvidderna.
I en framtid kommer jag troligen satsa på ett 70-200 också men nu är det en mera "allround/normalzoom" jag tänker mig till en början.

Slutligen kanske ni kan komma med lite konkreta tips hur jag ska få en svart (läs SVART) hund att inte se ut som spökplumpen på bild. På många bilder kunde hon lika gärna vara en svart pappskiva utan några djup...

Med hopp om nyttig input och hjälp

/Fredrik

CyberPet
09-10-2010, 11:53 AM
Om jag skulle välja mellan 24-70 och 24-105 skulle jag välja den senare. IS är guld värt och 24-105 är mycket skarpare än vad 24-70 är.

Men om du vill ha mer vidvinkel skulle jag råda dig till 17-55 eller till och med 10-22, för det blir rätt tight med 24 mm på en "croppad" kamera.

När det gäller exponering.... du gör aldrig fel som köper denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=916360941X

Principen är dock att om du riktar kameran mot något som är övervägande svart så kommer kamerans ljusmätare att vilja överexponera så att din svarta hund egentligen blir grå. Om du riktar kameran mot något som är övervägande vitt kommer kameran att vilja underexponera, och göra den vita kaninen grå.

Så det beror lite på hur omgivningen ser ut. Om du fotar en svart hund i snö, och större delen av bilden innehåller snö, kommer bilden att bli underexponerad och hunden kommer att bli väldigt svart. Därför måste du då överexponera kameran för att få en bra exponering.

Pandion
09-11-2010, 07:18 PM
Om det inte är någon mer som har idéer och synpunkter i frågan får jag tacka Cyber.

Har du eller någon annan någon uppfattning om värde på mitt nuvarande objektiv för försäljning.

EF 24-85 3,5-4,5 USM absolut felfritt och toppskick med ett HOYA UV(0) filter och ett HOYA cirk-polfilter.

Vore tacksam för prisförslag då jag inte kan hitta motsvarande på t ex blocket.

Fredrik

CyberPet
09-12-2010, 05:03 PM
Kolla på Fotosidan om det säljs några begagnad. har absolut noll koll på värdet. Det verkar inte ens som de sälja nya längre, så gissningsvis inte så högt värde.

Axlsn
11-04-2010, 10:15 PM
Lite sent om sidan kastar jag in mina två ören..
Som går helt i linje med det redan sagda.

Ägde en 24-70 tidigare, men.. jag uppfattade brännvidden som tråkig. I brist på ett annat ord. Visst, en magisk glugg, lyckades lägga vantarna på en individ som var knallskarp, men.. det blev liksom varken hackat eller malet med den gluggen på.
f/2.8 på 24mm ger inte det där riktigt sköna oskärpesläppet som man (jag) gärna vill ha, och 70mm var allt som oftast alldeles för kort för att räcka till i den långa änden.
Så, min lösning på problemet blev att konvertera till (mest) fast optik istället. Lite meckigare, men det ger en annan skaparglädje att ha "fot-zoom" alt. "väsk-zoom" istället.

Har även vid tillfällen lånat en bekants 24-105, och det är en roligare allroundglugg. "bara" 4 i bländare, men med IS vilket har sina poänger. Och 105mm ger en markant skillnad i bildvinkel mot 70mm..