View Full Version : Canon 7D ny firmware.
Poteta
04-15-2010, 10:24 PM
Hoppsan, bara ett par timmar efter mitt nya inköp ser jag att det finns en uppdatering för 7D. Lite skakig i benen är jag, får se om jag vågar köra uppdatering idag eller väntar tills efter helgen ifall något går fel... :)
http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos7d/firmware.html
Magnus
09-24-2010, 08:33 AM
Nu kanske detta hamnar lite fel men jag tänkte byta upp mig från min EOS 40D till just en EOS 7D. Min fråga är hur du tänkte när du köpte din 7D? och såklart om just dom argumenten du hade infriades efter köpet. Eller såhär i efterhand skulle man gått på en 5D på en gång?
/Magnus
Poteta
09-24-2010, 11:22 AM
Jag kan inte bli mer nöjd. :)
Valet var egentligen inte så svårt eftersom jag gillar att fota sport. 7D har vad jag förstår en mycket snabbare autofokus än 5D. Jag har inte testat 5D men om jag jämför min gamla 30D med 7D vad det gäller snabbhet så är det en otrolig skillnad, faktiskt bra mycket bättre än jag hade förväntat mig. 7D var ett jättekliv framåt för min del och jag ångrar det inte en sekund.
Som sagt, jag har inte testat 5D men i mina ögon är det enda som saknas på 7D fullformat. Kanske kan 5D ha bättre sökare men 7D är så vitt jag förstår ensam om att få med hela bilden i sökaren. Samma sak där, jämfört med 30D är det en enorm skillnad på sökaren, nu kan jag faktiskt ställa in skärpan manuellt utan problem om jag skulle vilja det.
Så om du söker snabbhet är valet givet, 7D är det som gäller i så fall. 8 bilder/sek är inte heller fy skam... ;)
Lite förenklat kan man väl säga att 7D är för sportfotografen och 5D för naturfotografen men givetvis fungerar båda kamerorna till det mesta. Viktigast är fortfarande operatören. :P
Viss prisskillnad är det ju också men jag hade inte valt 5D även om det var samma pris på kamerorna.
Jungis
09-24-2010, 11:29 PM
Va kul Poteta att du är nöjd med din 7D.
Jag har funderingar att byta upp mig från min 30D som slocknade helt och hållet på min semester i söndags. Allt blev svart utom den blå lampan vid sökaren.
Har skickat ner den till Canon RCC, Service center i Mölndal. Det kan bli en dyr historia och kameran är 5 år gammal.
Förmodligen är det något/några kretskort som har gått sönder.
// Mats