PDA

View Full Version : Vilka plug-in har ni?

Poteta
01-05-2008, 12:14 PM
Själv använder jag mest Photoshop Elements 6.0 men har tillgång till CS3. CS3 känns för avancerat än så länge men man lär sig mer och mer för varje dag så katten vet om det inte är dags att byta snart...

Det finns en hel uppsjö plug-ins för Photoshop, jag använder Noise Ninja själv men finns det andra nyttiga/roliga plug-in som jag har missat?

Timbuck
01-05-2008, 12:22 PM
Själv använder jag mest Photoshop Elements 6.0 men har tillgång till CS3. CS3 känns för avancerat än så länge men man lär sig mer och mer för varje dag så katten vet om det inte är dags att byta snart...

Det finns en hel uppsjö plug-ins för Photoshop, jag använder Noise Ninja själv men finns det andra nyttiga/roliga plug-in som jag har missat?

Jag köpte en licens för en miljon år sedan till Photoshop 5.5 har jag för mig det var. Sedan har jag köpt uppgraderingslicens var gång det kommit nytt.
Jag har inga plug ins alls, mer än sådana jag skapat själv, men det är väl mest actions och droplets och sånt.

CyberPet
01-05-2008, 06:38 PM
Ja, jag gjorde samma sak, fast med Photoshop 2.5, så det var ett tag sen. Jag använder Noiseware och Portraiture från http://www.imagenomic.com/ sedan har jag massor och åter massor med Actions istället. De är himla bra, då de är helt plattformsoberoende.

Ett tips för er som fotar mycket porträtt och i studio kan jag rekommendera Mama's Powder, som är en Action (funktionsmakro på svenska) som ger snygg retusch och som man kan helt välja styrka på själv. Gör nästan lika bra jobb som Portraiture. Kostar $25 och är helt värt pengarna: http://www.photoshopmama.net/legalpowder.html?reload

Sedan har jag actions från olika bröllopsfotografer, som Kevin Kubotas artistiska actions, Boutwell, Jeff Ascough, osv.

silfver
01-06-2008, 06:42 PM
Jag har bara Noise Ninja som används. Sedan har jag precis som Timbuck bara lite actions jag gjort själv så man slipper mata in samma värden i kanalblandaren varje gång. Det tar alldeles för lång tid. :)

Poteta
01-06-2008, 09:09 PM
Jag har iaf bestämt mig för att köra CS3 så mycket som möjligt nu. Återstår att försöka lista ut vad actions är nu då... ;)

silfver
01-06-2008, 09:57 PM
Jag har iaf bestämt mig för att köra CS3 så mycket som möjligt nu. Återstår att försöka lista ut vad actions är nu då... ;)Du klickar på play så kör Photoshop vissa inprogrammerade filter eller funktioner du själv gjort (spelat in).

Klicka på record och allting du gör kan du sedan använda som en action. T.ex. så har jag gjort en action som markerar hela arbetsytan, skapar ett nytt lager, gör en 1px svart border, avmarkerar, skapar ett textlager med mitt namn.

Enkelt uttryckt. :D Du hittar dem under "Actions".

CyberPet
01-06-2008, 10:30 PM
Om du kör svensk version heter det Funktionsmakron. ;)

Makron/Actions är alltså ett sätt att spara tid om du gör samma återkommande saker varje gång. Säg att du till exempel gör svartvita bilder på ett visst sätt (det finns ju ett gäng olika sätt) så kan du spela in alla steg så att du nästa gång bara klickar på kör-knappen i din lista med funktionsmakron och luta dig tillbaka och vänta tills Photoshop är klar. Dessa funktionsmakron kan också köra i "Batch" (eller Gruppera som det heter så pedagogiskt på svenska) på en hel mapp med bilder.

Poteta
01-07-2008, 05:09 PM
Ok, det låter som en bra funktion! Kan man "importera" andras makron också? Jag tänkte på om någon har hittat på en fiffig funktion och vill dela med sig av den.

silfver
01-07-2008, 06:16 PM
Ok, det låter som en bra funktion! Kan man "importera" andras makron också? Jag tänkte på om någon har hittat på en fiffig funktion och vill dela med sig av den. Självklart. :)

Krister Lindholm
01-07-2008, 06:29 PM
Å va smutt.. Kanske ni som har lite fiffigheter kan zippa & lägga upp till oss andra lama rackare? :)

silfver
01-07-2008, 06:30 PM
Brukar trollkarlar dela med sig av sina trix? :moose

Krister Lindholm
01-07-2008, 07:57 PM
Brukar trollkarlar dela med sig av sina trix? :moose

Ja, dom snälla.. :P

CyberPet
01-09-2008, 05:03 PM
Jag har några få... ska se om jag kan fila ihop nåt. :)