PDA

View Full Version : Redusering av ISO brus

baloo
01-02-2008, 08:02 PM
Hej!

Till att börja med... underbart att det blev sån fart på forumet.

Jag har hittills alltid fotat på iso 100-400, men så i julhelgen rasade min blixt, så i väntan på den nya blixten kände jag mig tvungen att prova nått nytt... så ISO 800-1600 here I come...

I "digital photo professional" kan jag ju använda "noise reduction" på mina RAW bilder... jag vrider så gott som alltid på "high" både på Luminance och Chrominance å då blir det lite bättre.

Men jag tänkte höra med er om ni har något tips, dels på vilken typ av bilder/brus man skall reducera chrominance resp. luminance samt om ni använder några andra programvaror för ändamålet.

silfver
01-02-2008, 08:15 PM
Jag använder Noise Ninja. Blir löjligt bra resultat ibland.

Men annars så kan man ju alltid göra bilden svartvit och njuta av bruset. :bire

baloo
01-02-2008, 08:23 PM
Jag använder Noise Ninja.Visst är det ett photoshop plugin !? eller har jag fel.... äger tyvärr ingen licens av photoshop, försöker gräva fram opensource och freeware produkter till det jag behöver. Använder PhotoFiltre och IrfanView till diverse saker. Men om jag minns rätt så kan man t.ex. köra en hel del photoshop filter i irfanview och man kan få den att begripa .raw filer... men noise ninja "kunde" jag inte få igång, om jag nu minns rätt, pga att det krävdes nån form av ersättning

...göra bilden svartvit och njuta av bruset. :bireAh... just det, det har du ruggigt rätt i! Tackar.

silfver
01-02-2008, 09:48 PM
Visst är det ett photoshop plugin !? eller har jag fel.... äger tyvärr ingen licens av photoshop, försöker gräva fram opensource och freeware produkter till det jag behöver. Använder PhotoFiltre och IrfanView till diverse saker. Men om jag minns rätt så kan man t.ex. köra en hel del photoshop filter i irfanview och man kan få den att begripa .raw filer... men noise ninja "kunde" jag inte få igång, om jag nu minns rätt, pga att det krävdes nån form av ersättning

Ah... just det, det har du ruggigt rätt i! Tackar.Ja, tyvärr är det plugin till Photoshop. Du får väl tanka demoversionen då eller köpa en studentversion. :)

baloo
01-03-2008, 11:30 AM
Du får väl tanka demoversionen då eller köpa en studentversion. :)Mmmm... nu är jag inte student längre och lönen knycker frun hela tiden... men helt klart är att photoshop borde man ha. Jag har jobbat inom repro-branchen tidigare så jag känner till en hel del vad photoshop klarar... med det var innan det hette "CS" så jag misstänker det hänt en hel del...

men shit altså...
ADOBE PHOTOSHOP CS3 WIN ENG DVD (http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_1000_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=501010704 8) 7995
det lägger jag som amatör inte på ett program, hur bra det änn är!

995 för elements är bättre... men då har man väl ena handen bunden på ryggen när man ska försöka göra nått.

silfver
01-03-2008, 12:29 PM
Ifall du känner någon som är student och inte kommer använda Photoshop kommersiellt så kan du köpa Photoshop CS3 Extended, Student Edition (engelska) för 1995kr. :) Bättre blir det nog inte! Har du firma så kan du ju alltid dra momsen också, men då kostar det 2700kr.

r\ Förlåt, men nu gled vi kanske lite off topic där, men jag ville bara tipsa! :bire

CyberPet
01-03-2008, 06:15 PM
Jag fotar ofta med ISO 1600 och 3200, så jag har väl blivit lite imun mot bruset kanske. Men de gånger jag verkligen vill ha brusfria bilder (något mindre brusiga), så kör jag med Noiseware: http://www.imagenomic.com/

Jag är imponerad av den. Den kan också lära sig dina kameror, så att den känner av vilken kamera du använt och vilket ISO-tal. Men hur väl det funkar i praktiken vet jag inte. Jag brukar i alla fall köra rätt mycket automatik, sedan tonar jag ner effekten senare i menyn Redigera --> Tona.

northernlight
01-03-2008, 06:59 PM
vad heter mjukvaran med en blomma som ikon? har inte brusreducerat på flera år och det var på windowstiden...

CyberPet
01-03-2008, 07:41 PM
Micke, fast du har ju en Nikon också, så du får väl börja?

Är det inte Photoshop CS2 som har en blommig ikon?

BempaS
01-03-2008, 08:10 PM
vad heter mjukvaran med en blomma som ikon? har inte brusreducerat på flera år och det var på windowstiden...

Det måste vara Neatimage du menar. Kika på deras sida http://www.neatimage.com , där finns det exempel.

/Benny

baloo
01-03-2008, 09:28 PM
Ifall du känner någon som är student och inte kommer använda Photoshop kommersiellt så kan du köpa Photoshop CS3 Extended, Student Edition (engelska) för 1995kr. :) Bättre blir det nog inte! Har du firma så kan du ju alltid dra momsen också, men då kostar det 2700kr.

r\ Förlåt, men nu gled vi kanske lite off topic där, men jag ville bara tipsa! :bireJust det... jag ska ha det i bakhuvet - men var har du läst om detdär med 2700:- !?

CyberPet
01-03-2008, 09:33 PM
http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nationell=354&categoryid=13

silfver
01-03-2008, 10:09 PM
Just det... jag ska ha det i bakhuvet - men var har du läst om detdär med 2700:- !?http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2007/sa-koper-du-billigare-photoshop-om-du-ar-lararestudent-hosten-2007/

baloo
01-04-2008, 11:55 AM
ah, ok... tack båda.