PDA

View Full Version : Sharpening

Timbuck
01-02-2008, 08:52 AM
Photoshop CS2 & CS3.

Jag trixar alltid med den där skärpan, ibland blir det bra skärpa och ibland blir bilden nästan "krispig" och ful när jag lägger på USM. Även om jag inte ser det i originalbilden öppen i PS. När jag förminskar och konverterar till jpg så blir bilden ofta inte alls som jag tänkt mig.

Jag skulle bli snor-lycklig om någon på forumet besitter konsten att skärpa bilder på någorlunda smidigt sätt och med ett resultat som ser nturligt ut.

Krister Lindholm
01-02-2008, 11:46 AM
OSM är det sista man gör med en bild.. Alltså inte OSM innan förminskning.

Om du har en bild på ca 7-800 px så kan du ha följande grundinställningar & laborera utifrån:

Övre regel: 300
Mittenregel: 0.2
Nedre regel: 0

Funkar klockrent på ansikten & i stort sett allt jag pysslar med :)

Timbuck
01-02-2008, 11:53 AM
OSM är det sista man gör med en bild.. Alltså inte OSM innan förminskning.

Om du har en bild på ca 7-800 px så kan du ha följande grundinställningar & laborera utifrån:

Övre regel: 300
Mittenregel: 0.2
Nedre regel: 0

Funkar klockrent på ansikten & i stort sett allt jag pysslar med :)

Du är en god människa. Tusen tack!

Krister Lindholm
01-02-2008, 12:02 PM
Du är en god människa. Tusen tack!

God o god.. :P

Det är iaf mittenregeln som är hemligheten.. Testa skillnaden mellan 0.2 & 0.3 på ett ansikte/ögon/hår så ser du vad den lilla justeringen gör.

Ska bilden bara visas på nätet ska du skärpa så det ser bra ut i PS, ska den i tryck ska det se ut som en idiot har använt verktyget & dragit på alldelest för mycket.. Jag har inga värden i skallen, men tror att en mittenregel på runt 1.5 var en grund att börja på, hur sjukt det än må låta!

Är helt övertygad om att ex Cyberpet kommer med fiffiga förslag vad gäller OSM! :)

Timbuck
01-02-2008, 12:09 PM
God o god.. :P

Det är iaf mittenregeln som är hemligheten.. Testa skillnaden mellan 0.2 & 0.3 på ett ansikte/ögon/hår så ser du vad den lilla justeringen gör.

Ska bilden bara visas på nätet ska du skärpa så det ser bra ut i PS, ska den i tryck ska det se ut som en idiot har använt verktyget & dragit på alldelest för mycket.. Jag har inga värden i skallen, men tror att en mittenregel på runt 1.5 var en grund att börja på, hur sjukt det än må låta!

Är helt övertygad om att ex Cyberpet kommer med fiffiga förslag vad gäller OSM! :)

And a Cyberpet will lead them :)

Kanontack för tipsen. Nu är det bara en ny skärm som skall inhandlas. Jag vill ha en eller helst två jättestora 24" knivskarpa.

Men jag måste sälja mormor då :(

Krister Lindholm
01-02-2008, 12:42 PM
Vad kostar en mormor då? Jag har ju ingen så man kanske ska slå till?

Val av skärm är ju en djungel i sig.. Jag skulle nog satsa på större än 24" & ha en sån istället för 2, men det är ju jag det :P

CyberPet
01-02-2008, 04:38 PM
Vet inte riktigt om jag har alla bra tips här, då det också är en smaksak, tillika beroende på vilken bild det är man skärper. Ett porträtt, en naturbild, mycket struktur, osv, alla kräver de lite olika behandling. Så något universalrecept kan jag inte ge er.

Ett tips kan jag ge i alla fall. Man kan se ungefär när bilden är för uppskärpt eller för "oskarp" i 50% när man kikar i Photoshop. Så om bilden ser bra ut i 50% så kan det bli ungefär hur bilden kommer att se ut när du skriver ut (dock beror det också lite på storleken på utskriften). Så börja där.

Sedan om du ställer in olika skärperecept (finns en del i Scott Kelbys bok man kan börja med), så använd gärna "Tona" som hjälp om det blev lite för mycket skärpa när du kikar i 50%. Detta väljer du direkt efter du ställt in skärpan (såvida du inte använder smarta filter i CS3) från menyn Redigera (Edit) och sedan Tona Oskarp mask (Fade Unsharp Mask). Dra i reglaget och du ser hur det minskar effekten.

När jag visar bilder på nätet, då de är neddragna till 400 x 600 så brukar jag använda 80, 0.3, 0 (80 är lite smaksak när det gäller olika typer av bilder, så man kan gå upp eller ner något). Man kan också prova lite skarpare, som 50, 1, 0 men då får man ofta tona.

Timbuck
01-02-2008, 04:42 PM
Vet inte riktigt om jag har alla bra tips här, då det också är en smaksak, tillika beroende på vilken bild det är man skärper. Ett porträtt, en naturbild, mycket struktur, osv, alla kräver de lite olika behandling. Så något universalrecept kan jag inte ge er.

Ett tips kan jag ge i alla fall. Man kan se ungefär när bilden är för uppskärpt eller för "oskarp" i 50% när man kikar i Photoshop. Så om bilden ser bra ut i 50% så kan det bli ungefär hur bilden kommer att se ut när du skriver ut (dock beror det också lite på storleken på utskriften). Så börja där.

Sedan om du ställer in olika skärperecept (finns en del i Scott Kelbys bok man kan börja med), så använd gärna "Tona" som hjälp om det blev lite för mycket skärpa när du kikar i 50%. Detta väljer du direkt efter du ställt in skärpan (såvida du inte använder smarta filter i CS3) från menyn Redigera (Edit) och sedan Tona Oskarp mask (Fade Unsharp Mask). Dra i reglaget och du ser hur det minskar effekten.

När jag visar bilder på nätet, då de är neddragna till 400 x 600 så brukar jag använda 80, 0.3, 0 (80 är lite smaksak när det gäller olika typer av bilder, så man kan gå upp eller ner något). Man kan också prova lite skarpare, som 50, 1, 0 men då får man ofta tona.

Ah, miljardtack!! Jag skall hem och prova!

silfver
01-02-2008, 08:00 PM
Jag är väldigt försiktig med att skärpa upp mina bilder. För det första så jobbar jag oftast med "smart objects" eller masked layers. Då kan jag alltid måla bort partier som inte borde skärpas. T.ex. så brukar jag alltid göra det på ansiktet. Jag tycker inte om när man skärper upp kinder etc. Man vill ju inte få fram porerna i ansiktet, utan man vill att ögonen ska lysa. Då målar jag bara fram ögonen och låter det andra vara oskärpt.

Kör med liknande Kristers inställningar, dock alltid på nytt lager!

northernlight
01-02-2008, 10:00 PM
eller så låter man Flickr.com sköta uppskärpning och nedskalning... ger alltid perfekt resultat... tillskillnad från när man ska göra ngt själv... alltid total katastrof för min egen del :(

http://farm3.static.flickr.com/2307/2058795609_b493b33eb5.jpg

silfver
01-02-2008, 10:02 PM
eller så låter man Flickr.com sköta uppskärpning och nedskalning... ger alltid perfekt resultat... tillskillnad från när man ska göra ngt själv... alltid total katastrof för min egen del :(Tja, man kan ju låta någon annan göra det åt en ifall man inte vill ha någon kontroll över resultatet. :stud

Men resultatet blev faktiskt väldigt bra.

northernlight
01-02-2008, 11:27 PM
Jo visst blir det bra... faktiskt kanonimpad. Har inga problem med att kicka upp bilderna direkt från Aperture och proofa för slutkund direkt. När man dessutom kan fetcha bilderna från flickr och knorra till det med en egen design på galleriet så är flickr.com väl värda de 25 dollares jag pyntar varje år.

fast nu hamnade jag visst in på ett sidospår.