View Full Version : SRAW (EOS 40D åtminstone)
Timbuck
01-02-2008, 08:49 AM
Själv har jag inte hunnit laborera alls, men jag undrar hur mycket som "försvinner" i det lilla formatet. Bilderna är väl lite mer hanterbara då de är mycket mycket mindre.
Har någon provat detta nätta format månne? Pros&Cons?
CyberPet
01-02-2008, 04:27 PM
Jag har också funderat lite på detta. Men så får jag sån ångest, tänk om jag tar en bild som måste beskäras rejält, då blir det inte mycket upplösning på en liten sRAW. Så jag kör på mina stora RAW tills jag blivit övertygad om annorledes.
*vinkar till tim tam ture* (kul att du kom!!)
Timbuck
01-02-2008, 04:36 PM
Jag har också funderat lite på detta. Men så får jag sån ångest, tänk om jag tar en bild som måste beskäras rejält, då blir det inte mycket upplösning på en liten sRAW. Så jag kör på mina stora RAW tills jag blivit övertygad om annorledes.
*vinkar till tim tam ture* (kul att du kom!!)
hehe, ja, jag tänker som du.
Ja, kanonsite!
JohanH
06-29-2009, 11:32 AM
Det som försvinner är bruset. :) I alla fall vad jag märkt i min 50D. Skrapade lite på ytan häromdan och såg ganska snabbt att färgmättnaden blev lite högre samt bruset blev mindre. (Konverterade i dpp med brusreducering avstängd) Detaljåtergivningen tycks ligga på samma nivå. Provade iso 1600 & 3200. Så mitt intryck är att under dåligt ljus kan sraw faktiskt ligga till fördel. Ska givetvis prova mer. Ska även prova att "nedsampla" en full raw till sraw's storlek och se vad som händer. Kan tillägga att jag bara provade sraw1, dvs 7.1 mpix.