View Full Version : Fototips: Regeln om tredjedelar (gyllene snittet?)
CyberPet
01-01-2008, 07:51 PM
Jag börjar med ett litet fototips så här på det nya årets första dag!
Gyllene snittet har ni kanske hört talas om, eller den gyllene regeln, regeln om tredjedelar, osv. De alla handlar om samma sak, att i kameran, när man komponerar bilden gör bilden mer intressant.
För att beskriva det enkelt så delar man in bilden i tre delar, både horisontellt och vertikalt. Placera till exempel horisonten på den tänkta nedre eller övre horisontella linjen och placera ett motiv (den tänkta fokuspunkten) på någon av de skärningspunkter som finns vid de horisontella och vertikala linjerna.
I det här fallet har jag inte direkt horisonten på den övre horisontella linjen, men inte långt ifrån, då himlen befinner sig i den övre tredjedelen. Min fokuspunkt är på brudparet som går på bron, och de är placerade utefter den högra vertikala linjen och ligger relativt nära den nedre högra skärningspunkten i bilden.
http://the-halls.se/canonforum/tredjedelar.jpg
Notera också att bron leder ögat mot vänster och in mot den fors som är orsaken vi är där, och att forsen ligger nära den över vänstra skärningspunkten bilden. Detta var faktiskt nog mer ren tur, då jag inte planerade kompositionen med just det i åtanke, då jag koncentrerade mig mer på att få paret med på bild i rätt position för en behaglig komposition, samtidigt som jag ville få med forsen på något sätt i bilden också (Storforsen i Norrbotten om någon är intresserad).
Så tänk mest på att försöka placera det intressanta i din bild (fokuseringspunkten) i någon av de tänkta beskärningspunkterna i bilden och att om du inte har någon speciell fokuseringspunkt, placera horisonten på någon av de horisontella linjerna, för en mer intressant bild. Samma sak om du har något som är intressant längsmed någon av de vertikala linjerna.
Att placera motiv helt i mitten av bilden blir nästan alltid mindre intressant, förutom om man fotar porträtt och fyller hela bilden. Men även där kan man försöka att få ett öga (det man sätter fokus på - dvs det öga som är närmast kameran) i en av beskärningspunkterna, eller längsmed någon av linjerna.
Ett tips för att fota är att hålla ner slutarknappen till hälften för att ställa in fokus på motivet, och medan man håller den till hälften nedtryckt komponera om bilden i sökaren (eller på LCD-skärmen om du fotar med en kompaktkamera) och ta bilden när du har en bra och intressant komposition.
Frågor?
CanonPRO
01-01-2008, 08:31 PM
Några kommentarer till detta:
Gyllenesnittet är inte 1/3. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet) Bilden du visat detta med har lite knepig riktning i kompositionen och väger mot höger. Detta pga den bro som de går på. Då bron är så dominerande i bilden anger den riktningen för hur man skall läsa bilden och tyngdpunkten/stoppet på linjen blir där bron viker mot vänster, inte på det egentliga motivet som i detta fall är brudparet. I stort så går också jag efter "snittet" när jag komponerar bilderna, men än viktigare tycker jag att linjerna och rikningarna i bilden faller rätt.
Sedan tipsar du om att focusera och sedan komponera om. Gör inte det när du fotar på relativt nära avstånd, digitalt och har ljusstarka objektiv! Det är så kort skärpedjup så risken är större att skärpan inte hamnar där du ställde den innan du komponerade om. En förflyttning av valt ställe med ca 30cm i sidled ger någon cm skillnad i avstånd och det kan vara skillnad mellan att ha focus på ögonen eller näsan.
Med 40D mfl som har massor av AF sensorer så är det bättre att använda sig av funktionen för "snabb byte av AF sensor", dvs ett lätt tryck på "joysticken" i sidled växlar mellan den sensor du valt och mitt sensorn. Jag har också aktiverat AF-ON knappen så jag kör för det mesta med AF-servo. Då får jag en variant av AI-focus som jag själv bestämmer över. Kameran jagar focus så länge som jag håller inne knappen och stannar när jag bestämmt att den ställt den på rätt ställe. De gånger jag kör med One-shot så använder jag ändå AF-ON knappen då jag kan "pumpa" med AF och ändå vara redo med avtrycket.
CyberPet
01-01-2008, 10:31 PM
Okej, nu gör du detta mer komplicerat än det behöver vara. ;)
Som du ser så nämde jag regeln om tredjedelar, gyllene snitt och gyllene regler, många olika sätt finns det och man kan också dela in bilden i fler delar än tre, osv. Dock är ändå att dela in i tredjedelar så här (så att alla nio delar är lika stora) ganska nära det gyllene snittet, även om brytningspunkterna inte är exakt på samma ställe som det mer matematiskt korrekta gyllene snittet. Men då det är så pass nära varandra så är det enklare att demonstrera på detta vis.
Och ja, du har rätt att man inte ska fokusera och komponera om om det är stor risk för att fokus då hamnar fel, speciellt om man har korta bländare, då fokusplanet inte blir densamma... men detta är ett förenklat sätt för nybörjare att förstå komposition.
northernlight
01-01-2008, 11:07 PM
det är iofs bara när det gäller 2:3 som folk är så sjukt galna i gyllene snitt och allt vad det heter... (jag är klassiskt skolad men det låtsas jag inte om kapisch?)
det är frigörande att kolla på lite kvadratiska bilder och se hur skönt obundna dessa fotografer är...
Sedan om jag ska vara ärlig så är bilden ovan tämligen misslyckad vad gäller linjer och följsamhet...
CyberPet
01-01-2008, 11:37 PM
Tack, men nu var det inte därför jag valde bilden. Jag påstår mig inte vara en bra fotograf, lika bra som dig Micke, men jag försöker förklara hur det fungerar. Å man behöver kunna känna till reglerna för att kunna bryta dem.
northernlight
01-02-2008, 09:53 PM
^_^' Nu får du ju mig att låta som ett as... nåväl en förklaring kanske är på sin plats om du tyckte jag klampade omkring lite väl...
Jo du är en förjävla fotograf faktiskt... det är därför jag kan säga exakt vad jag tycker... fokus i bilden är flygigt och jag dras emellan flera punkter... inte ett bra foto enligt mig. Snarare är det så att man missar brudparet då du dras mot forsen (ledande linjer från botten och upp). Även den främre delen av spången ger det intrycket imho...
Främst beror det på det ljusa partiet i vänster botten... då ögat dras mot vitt.
CyberPet
01-03-2008, 06:08 PM
Jamen du är ju ett as.... (skojar bara!!) :D Tack för berömmet!! :)
Jag håller med om att detta inte är den lugnaste bilden, men den fungerar bra som illustration i det här fallet, då många delar faller inom punkterna där ögat oftast landar. Oftast faller ögat naturligt i någon av dessa korspunkter, sedan virrar det vidare i olika områden, framförallt då ljusare områden. Men detta kanske är något för andra tips. Bättre då att posta fler bilder som använder samma teknik som denna? Om du anser det vara ett tveksamt exempel.
InkyWings
01-03-2008, 09:59 PM
Varför ska man analysera allt?
Tycker Petras tips är kanon - förstår mycket väl och försöker ibland tänka på detta när jag fotar.
Gillar bröllopsbilden MYCKET!! Skulle tro att även brudparet gör det...
Troligen är det bara den som är otroligt proffsig (?) som överhuvudtaget lägger in värderingar i bilden och bryter ner den i det oändliga för att se alla "missar"???? Är alla fotografer så? (hoppas inte)
Tack för tips Petra!!!
CyberPet
01-03-2008, 11:27 PM
Tack Lisa!
Här är ett lite experiment förresten. Samma bild på alla tre, men jag har beskurit dem olika. Vilken har den mest intressanta beskärningen?
http://the-halls.se/canonforum/IMG_0495combo.jpg
CanonPRO
01-03-2008, 11:34 PM
Får alla svara?
(Det är lite Magnus och Brasse i 5 myror över detta! :) )
CyberPet
01-03-2008, 11:59 PM
Klart alla får svara!!! :D Helt ovetenskapligt test btw. :D
CanonPRO
01-04-2008, 09:02 AM
Jag svarar: Mitten.
Ottilia
01-04-2008, 10:15 AM
Mitten, gillar jag! :)
InkyWings
01-04-2008, 03:58 PM
Kollade noga... och bilden som föll mest för ögat var den i mitten faktiskt!
Sen om det är pga att just den bilden sitter i mitten vet jag inte. Skulle vara kul att leka med placeringen på bilderna oxå för att se om man uppfattar det annorlunda!
Men som porträtt så är bilden i mitten klart mest i ögonfallande för mig.
Timbuck
01-04-2008, 04:10 PM
Tack Lisa!
Här är ett lite experiment förresten. Samma bild på alla tre, men jag har beskurit dem olika. Vilken har den mest intressanta beskärningen?
http://the-halls.se/canonforum/IMG_0495combo.jpg
Den i mitten är bäst tycker jag.
CyberPet
01-04-2008, 04:53 PM
Okej, jag postar dem här separat istället, då kan ni leka med positionen själv.
http://the-halls.se/canonforum/IMG_0495l.jpg
http://the-halls.se/canonforum/IMG_0495c.jpg
http://the-halls.se/canonforum/IMG_0495r.jpg
Timbuck
01-04-2008, 04:55 PM
Ja, den i mitten är "bäst" komponerad enligt min smak.
BempaS
01-04-2008, 05:35 PM
Mitten tycker jag också..
Möjligen skulle det "gyllene snittet" passa bättre om det vore ett liggande foto men just här så var det inte så mycket luft över för att flytta henne, tycker jag. Det är ju som vanligt en smaksak men regler är väl till för att brytas.. :p;):e
CyberPet
01-04-2008, 06:32 PM
Precis. Kul att alla ser samma sak.
Jag har alltså tagit bilden "i mitten" (den är lite mer beskuren här) och även om man kan beskära bilden så att höger eller vänster öga faller precis på det kors som korsar linjerna, så blir det för den skull inte en bättre komposition - men i bland hjälper det.
Det är såklart trickigare när man fotar porträtt (en stående bild alltså), men jag tror också att det fotografens öga såg, det ser man även här, trots att beskärningen är enligt alla regler. Skulle jag själv välja ett annat alternativ än den mest behagliga beskärningen (mitten) så skulle jag välja den sista, då hennes kroppsriktning vänder sig mot vänster sida.
CanonPRO
01-04-2008, 07:08 PM
Anledningen till att den i mitten funkar bäst kompositionsmässigt beror på att ögat ligger i snittet. Hade det vart i Asien så hade det vart viktigare vart näsan var placerad i kompositionen.
Jag skulle också beskära bort den lilla stumpen av hennes arm som tittar fram. En beskärning i naken hud drar blicken till sig och med lite mindre avlångt format så blir hon inte så lång i ansiktet.
En annan sak som jag tycker påverkar kompositionen är att det framträdande håret på höger sida behöver lite motvikt och det blir det när man har mitten av huvudet förskjutet lite mot vänster. En komposition utifrån gyllenesnittet med båda ögonen mitt i snitttet skulle se lite märkligt ut, måste nog till en Cyklop för att få det att funka. ;)
silfver
01-04-2008, 08:00 PM
Tack Lisa!
Här är ett lite experiment förresten. Samma bild på alla tre, men jag har beskurit dem olika. Vilken har den mest intressanta beskärningen?Trean så klart. ;)
northernlight
01-04-2008, 11:50 PM
klart att trean är mest intressant... bäst linjer i nr 1...
Poteta
01-05-2008, 12:09 PM
Där ser man hur olika vi tycker! Kanske därför man inte ska tänka för mycket på vad som är "rätt" även om några tips alltid är välkomna. Jag fastnade direkt för bild nr.1, vet inte riktigt varför.
CyberPet
01-05-2008, 06:33 PM
Inget är "rätt" eller "fel", så det är bara spännande att höra vilken beskärning som passar dig. :)