PDA

View Full Version : I stället för Bridge?

Krister Lindholm
01-01-2008, 07:18 PM
Jag upplever Bridge som mycket prestandakrävande & undrar lite vad ni använder för att sortera & märka bilder?

CyberPet
01-01-2008, 07:30 PM
Jag använder Lightroom.

silfver
01-01-2008, 09:16 PM
Jag trodde ni Mac-användare redan hade upptäckt iPhoto. Riktigt bra program tycker jag. Smidigt att sortera sina bilder, enkelt att tagga dem ifall man nu håller på med sånt. :)

Krister Lindholm
01-01-2008, 09:23 PM
Jag trodde ni Mac-användare redan hade upptäckt iPhoto. Riktigt bra program tycker jag. Smidigt att sortera sina bilder, enkelt att tagga dem ifall man nu håller på med sånt. :)

Ironiskt nog installerade jag det i går & testar det nu! :)

CyberPet
01-01-2008, 10:26 PM
Jag är ingen fan av iPhoto, trots att jag använt Mac i drygt 20 år. Stor och hungrig typ.

Krister Lindholm
01-01-2008, 10:28 PM
Det verkar iaf funka som jag vill, dock tar det en evighet att importera bilder, men sen smyger det på finfint :)

Ska testa lite mer & återkommer! :)

CyberPet
01-01-2008, 10:33 PM
Passa bara lite på om du får stora bibliotek. Trots Apples reklam om att den kan hantera hundratusentals bilder så är detta en sanning med modifikation. Det jag gillar med Lightroom är att man kan ha flera bibliotek om man har många bilder.

MartinJensen
01-01-2008, 10:53 PM
Jag sitter på en par år gammal pb g4 så den är ju inte så jäääte snabb när men sitter med 12mp bilder..
Jag sitter i 2 program, eller ja.. 3 iphone för semester bilder.
Dom andra 2 är Lightroom och Capture one. Lightroom har jag använt sen dom släppte public betan.. men har igentligen aldrigt varit så jätte överens med den... I början var bildvisningen av rätt så usel kvalitet, men den har bättre.. men är långt från bra.. iom att man igentligen inte tittar på raw filen utan en hårt komprimerad jpeg. men för övrigt så är det bra..
Capture One (4) är riktigt bra.. men har andra svagheter... men det växer på en..

Iphoto är ju inte riktigt 100 på raw... kontroll kontroll kontroll... man är kanske för kontroll fixerad men ändå..

silfver
01-02-2008, 08:16 AM
Jag använder bara iPhoto till att ordna upp mina bilder. För bildredigering så har jag ju Photoshop. Visst kan iPhoto vara lite segt ibland när man har över 10 000 bilder, men då får man bara ta det lite lugnt. :p

Segt vid importen? Njae, det tycker jag nog inte. Men tänk på att iPhoto importerar dina raw-bilder samtidigt som den gör några jpg-kopior. :)

Krister Lindholm
01-02-2008, 11:44 AM
Segt vid importen? Njae, det tycker jag nog inte. Men tänk på att iPhoto importerar dina raw-bilder samtidigt som den gör några jpg-kopior. :)

Jo, jag insåg att en import av ett RAW-bibliotek på närmare 600 bilder får ta lite tid med tannke på hur snabbt det är att bläddra etc väl det är klart! ;)

CyberPet
01-02-2008, 04:29 PM
Det kan lätt bli drygt tusen bilder om jag fotar en heldag bröllop, då krävs det hyfsat snabb import. Tycker att till och med Lightroom kan vara seg ibland - fast den gör saker delvis, så man kan börja jobba på första bilden medan den håller på med andra delar av importen.

northernlight
01-02-2008, 11:28 PM
Kör uteslutande Aperture... dock tuggar det GPUkraft som få... prestandagris minst sagt. Man kan ju iofs dela upp i mindre projekt a 100 bilder eller så.

JohanH
08-12-2008, 08:03 AM
Acdsee Pro 2 för Bildtittande och hantering. Programet kan dock mycket mer.

Lightroom för snabbfix av många RAWfiler. Sen är exporten till jpeg överlägsen ACDsee vad jag märkt. :)

Har ingen fullfjädrad bildhanterare installerad för tillfället... Elements, PS CS3 (dyrt!) lr Corel paint shop pro... Hmm . :)