View Full Version : DPP funderingar och frågor
Matfarsan
01-13-2011, 03:26 PM
Hej!
Mitt första inlägg på detta forum:
Om jag tar in en mapp med RAW-bilder i DPP och kör en Batch Process (Konvertera hela mappen till JPEG automatiskt) konverteras då varje bildfil enligt dom inställningar som var i kameran (Vitbalans, bildstilar, exponering osv) eller kör den bara en rak konvertering till JPEG på samtliga bilderna?
CyberPet
01-13-2011, 08:03 PM
Du kan väl göra egna inställningar? Annars föreslår jag att skaffa Lightroom om du inte har Camera Raw, för att göra individuella inställningar.
Matfarsan
01-13-2011, 08:31 PM
Jo, egna inställningar går bra.
Tanken var bara den att som jag gör nu så fotar jag RAW+Jpeg i kameran och då tänkte jag spara lite plats på minneskortet genom att bara fota RAW och sen kunna enkelt göra JPEG på hela hoppen för att sen gå in och finjustera i DPP (RAW-filen) på dom bilder som jag ska göra något speciellt av.
CyberPet
01-13-2011, 09:35 PM
Ja, DPP använder ju kamerans inställningar för konverteringen om du inte anger något annat, så att de ser ut som jpg-filerna. Något som andra program inte klarar av fullt ut.
Matfarsan
01-13-2011, 09:49 PM
Jag upptäckte dock att det skiljer lite i utseendet på JPEG filerna från kameran mot dom från DPP.
Känns som att filerna från kameran är mer svarta
CyberPet
01-13-2011, 10:03 PM
Kolla inställningarna så att du inte har någon profil som inte finns installerad isåfall. Det ska inte skilja sig i kontrasten.
Matfarsan
01-14-2011, 08:28 AM
Inga speciella inställningar utan DPP konverterar "rakt av".
Hoppas någon annan har möjlighet att prova fota JPEG+RAW i kameran och sen konvertera RAW i DPP utan justeringar och sen jämföra om det syns någon skillnad mellan dom olika JPEG-bilderna.