PDA

View Full Version : Dyr sensorrengöring

manuelek
10-12-2009, 09:53 AM
Var hos InterVision idag i Malmö för att lämna in min utrustning för af-justering. Frågade samtidigt om sensor-rengöring då jag sett att min sensor skulle må bra av lite tryckluft och översikt. 1030:- ska de ha för att rengöra sensorn. Motivationen? De plockar ut sensorn ur huset och rengör den under förstoringsglas... Jag som varit nöjd tidigare med mina Nikonkameror där de bara kör lite tryckluft och så vips är den dammfri igen =), kostar dessutom 0:-

Jag blev lite putt och sa självfallet nej i frågan om sensorrengöring. Så länge jag inte ser smuts eller damm på fotona bryr jag mig inte om att betala så mycket pengar.

Ska bli intressant att se om jag får betala för af-justeringen trots att alla saker är mindre än 1 månad gamla. Hon kunde inte garantera att det gick på garanti nämligen ifall de hittade några skador som inte kunde relateras till fabriken.

BempaS
10-12-2009, 03:17 PM
Var hos InterVision idag i Malmö för att lämna in min utrustning för af-justering.

Ska bli intressant att se om jag får betala för af-justeringen trots att alla saker är mindre än 1 månad gamla. Hon kunde inte garantera att det gick på garanti nämligen ifall de hittade några skador som inte kunde relateras till fabriken.

Här finns det en tråd på fotosidan ang 5D mk2 och AF-justering hos Intervision, kanske nåt du kan ta upp när du pratar med dem. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104797

CyberPet
10-12-2009, 03:46 PM
Åh fan, visste inte att de gör detta gratis. Undrar om man skulle skicka ner sin kameraväska.... det lär ju bli en del gluggar att kolla. :o

manuelek
10-12-2009, 10:21 PM
Tackar BempaS, som sagt, de gör det gratis om de inte kan härröra felet till användaren. Men jag räknar kallt med att inte pröjsa något, det som stör mig dock är att de inte ens har som alternativ att blåsa på sensorn med tryckluft. Jag har själv försökt med min dustblower men det ger inget resultat i mindre smuts. Ska se om inte Kamerateknik fixar det, har hört att Lasse där e grym =)

CyberPet
10-12-2009, 11:55 PM
Fast jag tror ju att just tryckluft kan vara värre än en "sensor swab" då risken finns att man blåser fast smutsen ännu hårdare.

manuelek
10-13-2009, 08:27 AM
Tror du det? Jag har gjort det ett par gånger med bra resultat faktiskt.
Jag såg på Cyberphoto att när man köper en sån där dammvippa som är antistatisk o allt (drygt 1000:-) så står det att om man har en 5D mk II ska man först rengöra sensorn då det är fett/olja i kanterna och risken är att man kör ut det över hela sensorn om man går på o rengör utan att först ha tagit bort detta.

CyberPet
10-13-2009, 09:54 AM
Har inte rengjort mina sensorer alls, inte på någon av mina kameror. Jag är modig... eller lat. Välj vilket. :e

manuelek
10-13-2009, 11:57 AM
haha.. det är kanske en kombination cyberpet ;)

Själv så bryr jag mig inte så mycket om det så länge jag inte ser det på bilderna, nu gjorde jag ju smutstestet vilket innebär att jag skjuter på vit bakgrund, fokuserar på oändlighet (dvs det är ur fokus) och sen minsta bländaren. Slutartider på några sekunder och så vevar jag runt kameran så att det enda som kan bli skarpt är smutsen. Men det är lite anal att hålla på så jag vet. När jag ser smuts på f8 kommer jag rengöra ordentligt.

CyberPet
10-13-2009, 01:30 PM
Eller bländare 4 :r

manuelek
10-13-2009, 06:15 PM
haha.. ja eller 4 =) du får som du vill... fyra är nu den officiella gränsen för då man bör rengöra sin sensor :)

CyberPet
10-13-2009, 06:43 PM
*fnissar* Tack Manuel! :)

manuelek
10-15-2009, 09:01 PM
Uthämtat från af-justeringen. Inga kostnad. Perfekt resultat.
Nu sitter det som det ska och utan mikrojustering =)

CyberPet
10-15-2009, 09:18 PM
Härligt!! :)