PDA

View Full Version : 50/1.2

manuelek
10-08-2009, 10:56 PM
Efter en dryg vecka i min ägo måste jag bara berömma denna fantastiskt fina optik. Att skjuta i f1.2 är helt sagolikt läckert med det korta skärpedjupet man får. Jag har inget att klaga på vad gäller bokeh, även om jag kan tycka att den är som snyggast på f2, jag upplever den som aningen mjukare där.
Att gluggen är helt fantastiskt skarp på f2.8 är ju bara grädde på moset, f2 är skarpt som attan och f1.2 är superfint om du inte zoomar in och börjar pixelpeepa. Med ett kamerahus som 5D där man har möjlighet att använda riktigt höga ISO-tal samtidigt som optiken är extremt ljuskänslig så är nästan inga situationer omöjliga känns det som.

Jag kommer köra porträtt med den, samtidigt som den får funka lite som walk-around-glugg, trots att den av många upplevs som lite för tight för detta. När jag kör fast optik så gör jag det bästa utav det och kan inte säga att jag upplevt den varken för tight eller för vid, den är vad den är helt enkelt och min åsikt är att alla borde ha en vass 50mm i sin fotoväska.

manuelek
10-08-2009, 11:09 PM
Bara för att ni ska få en inblick i ISO-prestanda och f1.2
Här kommer en bild på ISO 6400, handhållet med bländare 1.2

Rummet var tvärmörkt och jag hade antagligen slagit benet i bordet innan jag sett det med egna ögon. Det är makalöst vad den plockar fram ljus och detaljer. Tilläggas bör att det var en slutartid på 1/8-dels sekund, därav lite oskärpa.

http://farm3.static.flickr.com/2670/3994054552_9967c43cff.jpg

CyberPet
10-08-2009, 11:17 PM
Japp, denna glugg är härlig att äga. Ibland lite farlig när man fotar porträtt och man bara har ögonen i skärpa och näsan är oskarp. :D

manuelek
10-09-2009, 08:04 AM
Precis, skärpedjupet är på gränsen till för kort. Det räcker med att andas efter att man satt fokus så är man direkt ur fokus igen. Något som också är omskrivet är ju skärpeplansförvrängningen vid f2.8-5.6 ca där skärpedjupet hamnar strax bakom det du siktar på. Särskilt om du är nära det du plåtar. Det märks väl inte otroligt mycket i vanliga situationer, men är det så att man verkligen måste sätta fokus exakt så kan det vara bra att veta om detta. Det är dock lika på de flesta 50mm jag provat med stora bländare. Jag lämnade t ex tillbaka min Nikon 50/1.4 G pga det problemet. Nu får jag leva med det, det är helt enkelt inte en defekt enligt tillverkaren.