View Full Version : Tips hur man fotar raketer?
InkyWings
12-31-2007, 06:32 PM
Kanske lite i sista minuten.... men jag chansar!
Nån som har tips på vilka inställningar som funkar bäst när man ska fota raketer nu inatt?
CyberPet
12-31-2007, 06:40 PM
Stativ! Bulb-inställning. Liten bländaröppning (f/16-22 eller nåt sånt). Det beror lite på hur mycket "trails" du vill ha. Sedan kan det vara bra att ställa in manuell focus och ställa in focus ganska nära oändligt.
Men det roliga är att du kan få med många smällar om du kör på kanske 30 sekunder eller mer. Kortare slutartider (och handhållet) är lite svårare att tajma.
Lite kass bild här och jag kunde nog ha ökat ISO-talet lite för att släppa in mer ljus, men å andra sidan gillar jag att det är ganska svart i himlen. Det är ungefär tre smällar på denna bild (och jag stod för högt upp och långt ifrån, så att det blev rätt små "bomber".
http://the-halls.se/350D/IMG_1991.jpg
InkyWings
12-31-2007, 06:46 PM
Tackar!!
Surfade lite på foto-forumet och såg några diskussioner där oxå så jag tror jag vet ungefär vad göra... fniss...
Bulb-läget... var det M och ratta åt nått håll tro?
Hur får man en lång slutartid sen då... får nog ta och mixtra lite här innan det börjar smälla tror jag bestämt. :e
Ska ta och damma av pappas gamla 3-ben oxå... hoppas det är hyfsat stadigt. Har inget nytt flashigt stativ som är högt, bara en bordsmodell.
Ditt foto var läckert även om det var på avstånd!
CyberPet
12-31-2007, 06:58 PM
Du kan ställa in Bulb om du drar ner slutartiden (i Tv eller M) till bulb. Den finns efter 30" så att säga.
Det kan också vara bra att använda självutlösare, eller remote för att undvika kameraskakning. När du trycker ner slutarknappen så kommer bulbtagningen att pågå så länge du har knappen intryckt - vilket kräver nästan att du har en remote, då du riskerar att skaka kameran annars.
Så mitt råd är att börja med 30" och självutlösare/remote och se om det räcker.
InkyWings
12-31-2007, 07:39 PM
Hm, självutlösare har jag ingen... får bli nått till önskelistan.
Men - hur ställer man in f/16-22 i bulb?
Som det ser ut så ställer min sig automatiskt på typ 5.6 ??
Kanske inte kan ändras?
(har en 400D)
OK - jag vet... är ingen fena på det här ännu men planerar att bli. HAHA!
Har precis börjat botanisera runt bland alla knappar och rattar här...
InkyWings
12-31-2007, 07:42 PM
Just me again....
på TV kan jag inte ställa in "bulb". Finns inget efter 30"
(på M hittade jag det)
Däremot kan jag ställa vitbalansen på glödlampa. Är det något som man ska göra eller ska det gå på "auto" ?
Fler tips till en som är totalt grön ännu... ska nog strax kunna koppla ihop ett och annat men det kräver ju lite träning för dom små grå märker jag.
Poteta
12-31-2007, 08:20 PM
Just me again....
på TV kan jag inte ställa in "bulb". Finns inget efter 30"
(på M hittade jag det)
Däremot kan jag ställa vitbalansen på glödlampa. Är det något som man ska göra eller ska det gå på "auto" ?
Fler tips till en som är totalt grön ännu... ska nog strax kunna koppla ihop ett och annat men det kräver ju lite träning för dom små grå märker jag.
Man kan bara ställa in bulb på M-läget men det är nog ingen bra idé om du inte har en fjärrstyrning. Jag körde på ca: 15 sek slutare och bländare på 11 har jag för mig. Det blev bra! ISO var 100.
På min 30D finns det två olika vred, den ena går till slutarinställning och den andra till bländarinställning, kan du ha samma på din? För att det ska funka måste kameran stå på M-läget.
Jag kör med RAW så vitbalansen har ingen betydelse för mig. Jag hade nog kört på auto om jag hade fotat i jpg.
Fast denna hade jag slutare 3 sek, bländare 8, ISO 100. Så det är bara att testa!
http://www.poteta.se/jalbum/Blandat/IMG_5280.jpg
InkyWings
12-31-2007, 08:33 PM
Har bara ett vred vad jag vet, och jag har inte hittat något (än) där jag kan växla mellan tid och bländare.... (som sagt, har ingen lång erfarenhet av det här med att ställa in saker manuellt)
Dags att gräva fram manualen kanske... fniss...
Nåja, då provar vi lite olika tider iallafall och ISO 100 så får det andra vara som det ställer sig tills vidare.
InkyWings
12-31-2007, 08:43 PM
Glömde tacka för svar.
Har grävt fram manualen nu ( :r ) och visst kunde man ändra den lilla bländaren oxå minsann... krävdes en knappnedhållning samtidigt som man rattade.
Jösses - det här är ju nästan spännande och roligt på samma gång, tänk vad många nya saker jag lär mig varje dag. :e
silfver
12-31-2007, 09:12 PM
CyberPet: Man får bara en massa diffraktion ifall man har så små bländare. Man bör inte använda mindre bländare än f/11. Kör ISO100 och några sekunder på slutaren så blir det fint. :)
northernlight
12-31-2007, 11:32 PM
Å andra sidan beror det också på optik... canons 50/2.5 kan man pressa rejält tex.
http://farm3.static.flickr.com/2080/2152270471_33756ccc80.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2068/2152313297_0c697244bd.jpg
CyberPet
01-01-2008, 01:47 AM
Poteta, superläcker bild!!
CyberPet: Man får bara en massa diffraktion ifall man har så små bländare. Man bör inte använda mindre bländare än f/11. Kör ISO100 och några sekunder på slutaren så blir det fint. :)
Jag kommer inte ihåg vad jag använde, men tanken är att ha stor bländare så man inte behöver oroa sig för missad fokus så att säga. Sedan beror det precis som Micke (northernlight) säger på optiken också.
Hoppas ni fick fina bilder och i alla fall hittade någorlunda bra inställningar att använda!
InkyWings
01-01-2008, 09:10 AM
Jaha... så då var natten över.
Jag var ute och fotade en del, men insåg att vi har för mycket träd runt gården... GAH! Några stora bomber nådde fint över trädtopparna - men bara en i taget så det blev lite halvmesiga kort. Grannarna på andra sidan älven sköt av lite fyrverkerier oxå och där var det mer fart, men jag hann inte riktigt med på det vackraste tyvärr....
Här är dock den bästa bilden jag skrapade ihop från tolv-slaget!
15" f11 ISO 100
http://lisainkywings.blogg.se/images/raket2_1199174098.jpg
CyberPet
01-01-2008, 07:00 PM
Lisa, det räcker med *en* lyckad bild. Denna är ju klockren!!
InkyWings
01-03-2008, 10:03 PM
Lisa, det räcker med *en* lyckad bild. Denna är ju klockren!!
Haha... ja, kanske det ja.... TACK!
Ja, jag ångrar ju absolut inte att jag höll mig vaken och satt ute en halvtimma runt tolvslaget iallafall. Nyttig erfarenhet till nästa gång.
Lär väl bli raketerna till majbrasan nästa gång kanske... :e