View Full Version : Vilka tips skulle ni vilja ha?
CyberPet
12-31-2007, 04:43 PM
Jag vet att det finns både nybörjare och ganska avancerade fotografer här på forumet, så jag är lite nyfiken på vilken typ av tips ni är intresserad av. Till exempel vad skulle ni vilja lära er om Photoshop, Camera Raw och Lightroom?
Jag brukar nämligen skriva lite artiklar för tidningen MacWorld under "Bildexperten", så jag har några tips på lager, som jag kan dela med mig av. Det kräver dock lite arbete att göra om mina artiklar till inlägg, så jag vill gärna få en fingervisning om vad ni gillar.
northernlight
01-01-2008, 12:25 AM
Jag vet att det finns både nybörjare och ganska avancerade fotografer här på forumet, så jag är lite nyfiken på vilken typ av tips ni är intresserad av. Till exempel vad skulle ni vilja lära er om Photoshop, Camera Raw och Lightroom?
Jag brukar nämligen skriva lite artiklar för tidningen MacWorld under "Bildexperten", så jag har några tips på lager, som jag kan dela med mig av. Det kräver dock lite arbete att göra om mina artiklar till inlägg, så jag vill gärna få en fingervisning om vad ni gillar.
bland rena tips skulle jag vilja lära mig hur man efterliknar en velvia 100... diafilm.
sedan är jag fullärd... ;) hehe. Ja alltså photoshop är man ju en novis på i jämförelse med dig Petra... svartvitkonverteringar har jag svårt för fortfarande.
CyberPet
01-01-2008, 01:40 AM
Hehehe... det är bra Micke! Jag ska se om jag inte kan fila ihop ett gäng olika varianter på svartvit konvertering. Det finns ju många sätt att flå en katt på, och i Photoshop kan man göra samma sak på många sätt!
Poteta
01-01-2008, 11:21 AM
De där förbaskade "kurvorna" som stackars silfver och Nicro har försökt förklara för mig. Jag fattar fortfarande inte... :r
För mig funkar Levels precis lika bra, givetvis beroende på att jag inte behärskar kurvor lika bra. Det hade varit bra med en ingående förklaring på hur kurvor fungerar. Jag ser ju själv vad som händer när jag flyttar kurvan men jag vill veta varför också. :)
EvilEye
01-01-2008, 11:39 AM
Är det ingen som använder Corel's Paint Shop Pro X? Jag får nog byta bildredigeringsprogram för att kunna tillgodogöra mig några tips från proffsen...
CyberPet
01-01-2008, 06:54 PM
Poteta, kurvor är knepigt också, och risken är större att man klantar sig där, än med Nivåer. Så jag förstår din ångest där. Jag måste erkänna att jag är ingen stjärna på kurvor alls. Jag gillar de nya reglagen i Lightroom och Camera Raw, då jag kan dra i fyra reglage för att påverka kurvan. Det borde de implementera i Photoshops kurvor också. :D
EE, nä, tyvärr inte. Jag tror nog det anses lite som industristandard med Photoshop. Men man kommer långt med Photoshop Elements också.
VeronikaP
01-01-2008, 07:13 PM
Jag skulle vilja vet vad Raw är för något... Jag vet att det hör hemma här i fotograferingen, men vad är det och varför ska man använda det?
silfver
01-01-2008, 09:18 PM
Jag skulle vilja vet vad Raw är för något... Jag vet att det hör hemma här i fotograferingen, men vad är det och varför ska man använda det?Raw är den exakta bilden som fångas av kamerans sensor och tillåter mycket mer redigering än en konverterad jpg-bild. Spana in Moderskeppets grundliga genomgång (http://www.fotosidan.se/articles/moderskeppet/art1/flash/fotosidan1.html).
VeronikaP
01-02-2008, 12:30 AM
Raw är den exakta bilden som fångas av kamerans sensor och tillåter mycket mer redigering än en konverterad jpg-bild. Spana in Moderskeppets grundliga genomgång (http://www.fotosidan.se/articles/moderskeppet/art1/flash/fotosidan1.html).
Tack så mycket. :)
Det trillar ner lite poletter här och var också. Jag ska läsa kursen om digital bildbehandling nu i vår, det ska bli jätteroligt!
EvilEye
05-01-2008, 09:45 PM
Åååkej Petra, jag skulle gärna läsa en tutorial i hur man räddar gulnade foton. Har gjort ett par försök med gamla bilder på min syster (som inte finns längre) men jag vet inte riktigt var jag ska börja. De blir väl liiite bättre efter min handpåläggning men jag är övertygad om att de skulle kunna bli så mycket bättre!
Exempel på foton som jag skulle vilja rädda:
CyberPet
05-01-2008, 11:16 PM
Åååkej Petra, jag skulle gärna läsa en tutorial i hur man räddar gulnade foton. Har gjort ett par försök med gamla bilder på min syster (som inte finns längre) men jag vet inte riktigt var jag ska börja. De blir väl liiite bättre efter min handpåläggning men jag är övertygad om att de skulle kunna bli så mycket bättre!
Exempel på foton som jag skulle vilja rädda:
Detta tror jag nog ska gå att fixa. Kan du maila mig större bilder? Det är lättare att jobba med, men jag lovar att så klart tala om hur jag gjort, så att andra lär sig också. :)
Tips mm ang Lightroom vore bra (y)
Krögarn
05-18-2008, 06:15 PM
Jag e helt grön när det gäller bild behandling. Hur man sätter ramar och hur man fixar lite taskiga bilder hade kanske varit bra. Men jag har inte programmet än....
CyberPet
05-18-2008, 06:20 PM
Jag vill faktiskt tipsa om att besöka www.moderskeppet.se för massor med Photoshoptips. Även köpa DVD-skivorna som säljs där. Den nya "De bästa 2" går igenom grunderna väldigt väl, men jag rekommenderar hela sviten (på 4 skivor). Det kostar inte många kronor per skiva!
anna76
05-19-2008, 09:07 AM
Jag e helt grön när det gäller bild behandling. Hur man sätter ramar och hur man fixar lite taskiga bilder hade kanske varit bra. Men jag har inte programmet än....
Om man vill ha "basictips" finns också www.busbra.nu Där visas enkla steg-för-steg anvisningar på lite allt möjligt.
Timbuck
07-10-2008, 10:14 AM
alla tutorials är välkomna, men inte på svenska. Jag har inte en susning vad funktionerna heter i en svensk version av PS :(
CyberPet
07-10-2008, 06:15 PM
Moderskeppet är undervisning på svenska, men de använder ofta engelsk version av Photoshop.
malin-f
07-14-2008, 11:49 PM
Jag skulle vilja lära mig mer om alla de olika reglagen i Photoshops Camera Raw.