PDA

View Full Version : Forum

Orfeous
09-09-2009, 05:10 PM
Lite dött forum kanske? :)
hade vart kul med någon liknande layout som nikonfurm.se har..

Krister Lindholm
09-11-2009, 09:03 AM
Japp, en sån design / upplägg hade vart skojjigare, men det gör tyvärr inte att det automatiskt blir mer fart i forumet. :)

Bjud in ALLA era Canon-vänner känns som prio 1, därefter kan man laborera med kul design & mer features, om man ser att forumet blir mer populärt :)

Orfeous
09-11-2009, 09:11 AM
Jag tycker att designen är det första som är viktigast i ett forum.
Känns det väldigt enkelt och lite "B" som denna sida blir man inte så sugen att registrera sig och återvända. Men har sidan en schysst layout med en hel del artiklar,tester o annat ja då är det en helt annan sak :)

Howzer
09-11-2009, 09:46 AM
Finns det någon som helst kontakt med Canon?

Vi som driver NikonForum.se (http://www.nikonforum.se) har en bra kontakt med Nikon och de länkar till och med till oss på sin hemsida. Vi blir inbjudna på pressträffar och andra evenemang och det är jäkligt kul. Vi har även fått låna utrustning för att testa och lite prylar att ha som pris i tävlingar. Tävlingar är f ö väldigt populärt bland medlemmarna. Om det inte finns någon kontakt med Canon kanske det kan vara något att fundera på...

Orfeous
09-11-2009, 09:52 AM
Finns det någon som helst kontakt med Canon?

Vi som driver NikonForum.se (http://www.nikonforum.se) har en bra kontakt med Nikon och de länkar till och med till oss på sin hemsida. Vi blir inbjudna på pressträffar och andra evenemang och det är jäkligt kul. Vi har även fått låna utrustning för att testa och lite prylar att ha som pris i tävlingar. Tävlingar är f ö väldigt populärt bland medlemmarna. Om det inte finns någon kontakt med Canon kanske det kan vara något att fundera på...

Det är precis sånt där som gör att man själv vill vara med och bidra och gladeligen bli en aktiv medlem. :)

CyberPet
09-11-2009, 12:19 PM
Ett forum är totalt meningslöst om det inte finns något innehåll. Och av erfarenhet vet jag att såna här forum inte växer upp på en dag, utan det kan ta ett par år innan det riktigt kommer igång.

Det gäller att man som medlem är aktiv, och visst, vi är några som säkert kan vara mer aktiva, men det känns också lite ego om vi bara är några få som postar.

Jag kollar forumet ett par gånger om dagen, men jag kan tyvärr inte fylla forumet själv. Så posta mer! ;)

Vad gäller Canon och så... vet inte hur de ställer sig till såna här forum. Det finns ett megastort Canonforum på engelska, men så vitt jag förstår så har Canon inget där heller att göra. Och eftersom vi är spridda över landet, vem ska leka reporter och gå på pressträffarna? Var finns pengarna till att åka på sånt?

Howzer
09-11-2009, 07:45 PM
Vad gäller Canon och så... vet inte hur de ställer sig till såna här forum. Det finns ett megastort Canonforum på engelska, men så vitt jag förstår så har Canon inget där heller att göra. Och eftersom vi är spridda över landet, vem ska leka reporter och gå på pressträffarna? Var finns pengarna till att åka på sånt?
Vi som driver NikonForum gör det för att det är kul och att bli bjuden på pressträff och få pilla på godbitarna före alla andra är ju bara roligt så det bjuder vi på :)

Eftersom jag redan är involverad i ett stort forum kan jag inte hjälpa till mer här än med mina sporadiska små inlägg ;)

manuelek
09-13-2009, 02:40 PM
NikonForum känns lite mer levande, vet inte varför. Många gånger när jag loggar in här så har det inte hänt något alls sen sist. Men trägen vinner eller hur, jag ska fortsätta läsa, posta och finnas så förhoppningsvis kan många bäckar små... ja ni vet =)

Orfeous
09-13-2009, 02:47 PM
jag satte nyss upp ett testforum precis samma forumsystem som nikonforum kör :) väldigt enkelt och smidigt att administrera. går att sätta egna layouter och sånt också.
kanske vore ett lyft?

titta på http://svenskacanonforum.mine.nu

bara som en test!

manuelek
09-13-2009, 03:07 PM
oj, ja där kände man snabbt igen sig från nikonforumet. Ser lite trevligare ut än det här faktiskt. Det spelar en viss roll, även om innehållet och livet är det viktigaste. Men det här kan ju vara ett steg i rätt riktning.

Bra jobbat Orfeous.

Orfeous
09-13-2009, 03:19 PM
Jag tycker personligen att layouten på det forumet är snyggare och mer funktionabelt än detta. Eftersom man kan lägga in artiklar, nyheter osv...

men man kan ju givetvis ändra hur designen ser ut så att det inte blir så likt som nikonforumet. Men det där är ju default temat så att säga.

Hade tänkt att man kunde ändra lite så att det blev lite rött och vitt också eftersom canon har vitt o rött :)

CyberPet
09-13-2009, 03:21 PM
Jag som jobbar med design är inte sådär jätteimpad ändå.... för mig är funktion och information viktigare när det gäller kameraforum. Det engelska forumet kör på precis samma forumprogramvara som denna, plus några andra forum jag är med på. Så jag antar att det är mest en vanesak hur man gillar ett forum.

http://photography-on-the.net/forum/

Orfeous
09-13-2009, 03:47 PM
som sagt det var bara en test :) ingen som behöver gilla det.

CyberPet
09-13-2009, 04:21 PM
Nä, det är okej med nya initiativ. Jag kanske är ensam om att tycka så.... och det är ju inte mitt forum, det är Christers.

Krister Lindholm
09-15-2009, 08:09 AM
Jag är mycket öppen till ny design & forumlayout, om det bara stämmer mot denna plattform (vBulletin).

Känner någon att den vill bidra med en custom-design så applicerar jag det gladeligen samt ger öppen cred till upphovskvinnan/mannen.

Jungis
11-14-2009, 06:24 PM
Hej!
Är ny på forumet och har saknat ett Canon forum, så jag blev jätteglad att jag fick ett tips om detta.
Skickade genast ut denna länk till våra medlemmar i fotoklubben och hoppas nu att fler ansluter sig.

//Jungis

CyberPet
11-15-2009, 12:31 AM
Bra initiativ Jungis och varmt välkommen! :)

Jungis
11-15-2009, 09:31 PM
Bra initiativ Jungis och varmt välkommen! :)

Tack Petra!:)

Hoppas nu att vi blir fler här och att detta sprider sig :)
Ska prata för detta forum så fort jag träffar på en "Canonvän" och sen gäller det att omvända Nikonfolket :e

//Jungis

Howzer
11-16-2009, 09:42 AM
Jag tycker att forumet ser bra ut som det gör men om man vill visa tydligare att det är ett Canon-forum kunde man kanske byta ut de blå nyanserna mot röda...?

Jungis
11-16-2009, 07:47 PM
Jag tycker att forumet ser bra ut som det gör men om man vill visa tydligare att det är ett Canon-forum kunde man kanske byta ut de blå nyanserna mot röda...?

Hej Howzer!

Tycker det är en lysande idé! :i

//Jungis

Howzer
11-23-2009, 10:50 PM
Hej Howzer!

Tycker det är en lysande idé! :i

//Jungis
Det verkar du vara ensam om... :(

Jungis
11-23-2009, 11:36 PM
Det verkar du vara ensam om... :(

ja, det verkar så:)

Det skulle bli snyggt med rött i layouten. :)

Vi får väl se om vi kan få med oss fler.....:)

CyberPet
11-24-2009, 12:44 AM
Det handlar väl mest om tid att fixa det hela.... Själv har jag dåligt om tid. Men en försmak: :D

http://the-halls.se/canonforum/CanonRed.jpg

Hehehe... känns lite för julig. Tror nog Grått skulle vara snyggare.

Jungis
11-24-2009, 10:36 PM
Det handlar väl mest om tid att fixa det hela.... Själv har jag dåligt om tid. Men en försmak: :D

http://the-halls.se/canonforum/CanonRed.jpg

Hehehe... känns lite för julig. Tror nog Grått skulle vara snyggare.

Hej Petra! :)

Jag tror det blir fint när man ser helheten i en skarp version.
Ändra gärna som en test när du får tid och möjlighet :)

Mvh Jungis

CyberPet
11-24-2009, 11:58 PM
Jag har ju inte tid, det är det som är problemet.... sa det redan när forumet startade att jag skulle göra det när det fanns tid. Men noll tid de senaste två åren... och när jag har tid så måste jag vila.

Jungis
11-25-2009, 12:04 AM
Jag har ju inte tid, det är det som är problemet.... sa det redan när forumet startade att jag skulle göra det när det fanns tid. Men noll tid de senaste två åren... och när jag har tid så måste jag vila.

Det kanske inte är detta som är det viktigaste utan att vi ser till att vi blir fler här på forumet. :)

Ju fler desto roligare :)

//Jungis

CyberPet
11-25-2009, 08:09 PM
Aktivare medlemmar i alla fall. Fart på forumet vore skoj! :)

JohanH
11-28-2009, 01:03 PM
Sätt canonforum.se-dekaler på era bilar :P

Magnus3D
12-12-2010, 11:13 PM
Det är verkligen dött här.. fast det finns över 400 registrerade medlemmar varav X antal säkert är spambots som har autoregistrerat sig. Men hursomhelst aktiviteten borde definitivt öka så vem som än håller i trådarna här borde nog ta tag i det och få igång forumet annars är det ju inte lönt att det existerar.

Dags att ni vaknar nu!

/ Magnus

CyberPet
12-13-2010, 12:16 AM
Hur menar du då "ta tag i det"? Spamma andra forum med att man finns? Eller att jaga folk att vara mer aktiva? Mja, lite ansvar som medlem får man väl ha själv.... vill du ha mer fart, så får du själv bidra också, mer än att klaga. ;)

Men som sagt, har du kreativa och intressanta förslag på hur forumet ska bli mer aktivt, så är det välkommet.