PDA

View Full Version : Tokina AF 11-16/2,8 AT-X Pro DX

Carolina
11-12-2010, 07:53 PM
Någon som har erfarenhet av Tokina AF 11-16/2,8 AT-X Pro DX? (cyberphoto.se talar gott om detta objektiv.)

Är det så att man tappar bildkvalitet i zoomobjektiv jämfört med objektiv som saknar zoom?

Skulle vara tacksam för tips på bra vidvinkelobjektiv för max 10000:- (helst kring 5000-6000:-) som funkar till EOS 550D.

/Carolina

CyberPet
11-13-2010, 06:14 PM
Alla objektiv har ju ett område där den fungerar bäst, ungefär som bästa bländare, osv (Kallas oftast "sweet spot"). Riktigt bra objektiv är skarpa både i vidaste vida och längsta längsta brännvidden. Vet inte hur det är med Tokina, men klart värt att prova. Ett mindre ljusstarkt objektiv i samma brännvidd kan vara Canons egna 10-22 mm som är rejält skarpt.

Dynamoanders
12-09-2010, 12:43 PM
Hallå Carolina.

Jag har just ett Tokina 11-16 som jag skall sälja. Jag köpte det i januari efter att ha diskuterat med olika säljare, läst på forum och diskuterat med folk. Jag har inte ångrat mig en sekund att jag köpte det. Anledningen till varför att jag säljer det (och ett Zeiss 85 mm 1,4), är för att jag gillar mest att jobba med en glugg, och efter att ha jobbat med tre olika (Canon 50 mm 1,4, Zeiss och Tokinan), har jag nu siktat in mig på att köpa en Canon 16-35. Tyvärr har jag inte råd med den och behålla mina gluggar, så jag gör mig nu av med Tokinan och Zeissen.
Jag la ut den på blocket, och jag lägger ut annonsen på nästa inlägg (vet inte ifall man får länka till andra sidor, ?!?!).

I alla fall, för mig har den funkat superfint, tar jämna bilder med lite distortion, fin färgåtergivning och väldigt bra krispighet i bilden.

Tack för mig