PDA

View Full Version : Fotoskrivare, några tips?

Bella-Bella
12-30-2007, 06:40 PM
Jag har bestämt mig för att köpa en fotoskrivare, och jag tror att det blir en canon (vad annars liksom ;))
Men jag har ingen aning om vad jag ska köpa för någon, mina krav är få: utskrifter upp till A4, inte kosta multum att byta bläckpatroner och skrivaren får kosta runt ca. 1000 :)
Utskrifterna behöver inte vara av jätte bra kvalité, jag framkallar ändå hos ett professionellt labb men när jag scrappar så vill jag ha tillgång till en fotoskrivare.
Så fram med tips på vettiga skrivare från canon! :D

Krister Lindholm
12-30-2007, 06:51 PM
Utan att vara påläst på området för fem öre tycker jag att denna (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010124391) verkar vara ett vettigt köp. :)

Billig, det ingår lite papper & det verkar vara synnerligen billigt att byta bläckpatronerna om man ska jämföra med den HP-skrivaren jag har...

Sa jag HP? :rolleyes:

CyberPet
12-31-2007, 12:17 AM
Jag har en iP4300 och tycker bilderna blir väldigt fina. Så jag är övertygad om att iP4500 nog blir lika bra (själv skulle jag vilja ha en större A1-skrivare - Epson! :D)

silfver
12-31-2007, 12:18 AM
Fel ställe att tipsa på kanske, men köp en HP. Mitt tips. ;) Vi säljer riktigt grymma hp-skrivare på jobbet. HP har billiga patroner också ifall man köper Photosmart-serien.

silfver
12-31-2007, 12:21 AM
Flyttade tråden från Övriga produkter.

Bella-Bella
01-01-2008, 06:58 PM
Tack för era svar!
Jag har funderat lite nu och det blir nog en Canon ip4500.
Någon HP blir det nog inte (lite små sur över HP datorn som krånglar :p).

northernlight
01-01-2008, 08:57 PM
slår också ett slag för Hp... bläck som aldrig torkar tex är mycket bra... och billiga paket... 150 fotopapper (10x15) och 6 patroner för 399kr ut till kund...

Bella-Bella
01-01-2008, 10:24 PM
åå ni gör det svårt för mig, kanske kanske ska man ta och kolla lite på hp skrivare ;)

northernlight
01-01-2008, 11:05 PM
åå ni gör det svårt för mig, kanske kanske ska man ta och kolla lite på hp skrivare ;)

det tycker jag verkligen... har riktigt intressanta skrivar nu tex hp 7280...

northernlight
01-02-2008, 11:22 PM
fast iofs så älskar jag möjligheten att proppa in 10x15cm i nedre pappersmataren i canonskrivaren... då sticker inte pappersmataren ut någonting... detta kombinerat med att canon a3+skrivare har samma patrontyp som de flesta andra skrivare är inte fel.

kompletterar med en film imorgon (wimeo verkar assegt idag).

EDIT: http://www.vimeo.com/466659 Tar nog ett tag innan konverteringen är klar...

Timbuck
01-03-2008, 07:24 AM
Jag skulle vilja testa en med PictBridge, för att kunna nyttja den av så många avskydda PictBridgeknappen på bl.a. 40D :)

CyberPet
01-03-2008, 06:12 PM
Jag skulle vilja testa en med PictBridge, för att kunna nyttja den av så många avskydda PictBridgeknappen på bl.a. 40D :)

Fast då får man nog fota i jpeg, så man får lite mer stuns i färger och kontraster. ;)

CanonPRO
01-03-2008, 08:23 PM
Jag har faktiskt testat Pictbridge med min Mk3!

Kändes verkligen fel att koppla in en liten sub skrivare mot ett sådant hus. Men den funkar faktiskt! Skrivaren utgår från de inställningar du har i kameran för bilden, dvs picturestyles mm så resultatet blir helt OK. Man behöver MAO inte fota i Jpeg för att det skall funka.

CyberPet
01-03-2008, 09:17 PM
Ah intressant. Fast jag kör helt neutrala inställningar, typ 0000 över hela brädet. Kanske måste tänka om lite. (fast jag har ingen sån skrivare förstås - tror jag - eller har jag?!)

northernlight
01-03-2008, 09:34 PM
vi har CP740 osv på jobbet... kanonfiffig liten skrivare faktiskt som jag kan rekommendera... kostar 2.95/utskrift ut till kund om du köper 3x36 papper + toner... billigt.

CanonPRO
01-03-2008, 09:52 PM
Nu blir det lite OT, men... Picturestyles kom till efter att 1Dmk2 släpptes och det var F1 race på Monza. Det gick inte att enkelt fixa till en naturlig återgivning av Ferraris röda färg med de normala inställningarna och det var lite jobbigt just på Monza med alla Tifosis. Så lösningen från Canons tekniker blev att införa Picturestyles då man kunde "tweaka" till en passande profil och sedan ladda upp den i DPP.

Enkelt så kan kan ta upp en RAW bild i DPP och prova vilken "style" som passar dig bäst och sedan ställa in den även i kameran som standard. Då får du den på alla Jpeg du tar och sedan blir det "default" när du öppnar RAW filen i DPP. Jag kör på "standard" för det mesta.

Jag var ruskigt skeptisk till Picturestyles när jag såg att man introducerat det på proffskameran 1Dmk2n, det var ju för "amatörer". Nu tycker jag det är en av de bättre uppdateringarna man införde med 1Dmk2n och mk3.

Tettiz
01-05-2008, 03:56 PM
Jag som scrappar (jag vet, geek talk á la pyssel & papp) skulle ju inte må dåligt av att ha en fotoskrivare - de är ju inte dyra heller!! Även om jag skulle fortsätta skicka iväg för framkallning, så är det ju toppen att kunna skriva ut på stört om man kommer på att man vill gör något kul med just DET DÄR fotot! :e

Vad tror ni att hushållskassan säger om det...? :P

...och hur blir utskrifterna - kladdar de ut vid minsta lilla skvätt på, eller är de lite mer "vattenfasta"?

CyberPet
01-05-2008, 06:42 PM
Tettiz, jag tycker de passar utmärkt för scrapping, för att du kan styra storlekarna ända upp till A4 så att säga. Jag scrappar ofta från min iP4300-skrivare och är supernöjd med resultatet. Såvida du nu inte tänker duscha med bilderna så är de hyfsat vattenfasta också, så typ ett "atjooo" ska den nog överleva - ungefär som vanligt fotopapper.

silfver
01-06-2008, 06:35 PM
...och hur blir utskrifterna - kladdar de ut vid minsta lilla skvätt på, eller är de lite mer "vattenfasta"?Det blir otroligt bra kopior faktiskt. På fotopapprena vi säljer så lovar Canon att bilderna håller i 100 år. :e

Lite kul eftersom det blir svårt att bevisa motsatsen, men de är otroligt bra i alla fall. Med rätt skrivare så klart.

northernlight
01-07-2008, 08:14 AM
Det blir otroligt bra kopior faktiskt. På fotopapprena vi säljer så lovar Canon att bilderna håller i 100 år. :e

Lite kul eftersom det blir svårt att bevisa motsatsen, men de är otroligt bra i alla fall. Med rätt skrivare så klart.

Mmm... alla originalpapper ger väl upp till 100års hållbarhet? Det är iaf vad jag har sagt åt mina kunder ;) ;) ;)

någon som vet hur det är med sublimeringsskrivarna?

CanonPRO
01-07-2008, 08:54 AM
Här kan ni läsa allt som man behöver veta och lite till om hållbarhet på utskrifter:

http://www.wilhelm-research.com/

Krister Lindholm
01-22-2008, 09:37 AM
Jag har faktiskt slagit till på en sån här (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103274)som jag får i dag..

Mest för att det kan va skoj att ha en skrivare som direkt kan ploppa ut en bild i vykortstorlek om man nu vill det! :)

Poteta
01-22-2008, 07:00 PM
Jag har faktiskt slagit till på en sån här (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103274)som jag får i dag..

Mest för att det kan va skoj att ha en skrivare som direkt kan ploppa ut en bild i vykortstorlek om man nu vill det! :)

En sådan har jag också sedan en vecka!
Det enda som krånglade för mig var att den inte funkade med Vista men det var lätt fixat med nya drivisar. Fastnar dina papper också i början? De tio första arken liksom fastnar och man får ta ut papperet och börja om igen. Nu funkar allt bra men det verkar som att det är för hårt packat i kassetten eller nå´t. Efter ett tag kan man stoppa tillbaka de papper som fastnade i början.

Krister Lindholm
01-22-2008, 08:24 PM
Har inga problem alls med att nått fastnar eller så!

Enda besvikelsen & dessutom en stor sådan, var att den inte funkar att ha inkopplad i min Airport Extreme Basstation & ha den utdelad därifrån!
Macen vill helt enkelt inte veta av den på så sätt, däremot att plugga in den via USB direkt i datorn var inga bekymmer alls.

Utskrifterna är imponerade bra & snabba, har inte labbat med färgprofiler & sånt än, men det kommer nog att funka bra skulle jag tro!

Nu väntar jag bara på att Apple löser detta mot Canon så den funkar i nätverket som den ska :)

Poteta
01-22-2008, 08:28 PM
Äh, köp dig en riktigt dator istället... :moose *hukar mig och håller för öronen*

Krister Lindholm
01-22-2008, 08:30 PM
Äh, köp dig en riktigt dator istället... :moose *hukar mig och håller för öronen*

Okej.. *Ringer & beställer en DELL*

Bella-Bella
02-19-2008, 10:57 PM
Jag har nu varit ägare till en canon pixma 4500 i någon månad och jag fullkomligt älskar den :e