PDA

View Full Version : Photoshop CS3 och Lightroom

CyberPet
12-29-2007, 03:38 PM
Vet inte om detta tillhör "Tillbehör" eller om det ska vara någon annanstans. Men jag tänkte i alla fall starta en tråd om Photoshop CS3 och Lightroom, då det är två programvaror jag använder ofta.

Tänkte bara nämna att jag är lite halvhyfsad på Photoshop (lite mindre på Lightroom, men det kommer) och kan gärna svara på frågor om ni har några såna.

Jag tipsar också om att köpa boken Photoshop CS3 för digitalfotografer (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=916360924X) av Scott Kelby, en bok jag själv översatt till Svenska. Han har också skrivit en bok om Lightroom (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609339), som jag inte översatt, men den är nog bra ändå! :D

Krister Lindholm
12-29-2007, 03:44 PM
Just ja.. Du är ju suverän på Photoshop!
Sen är du Mac-användare dessutom..

Så lägligt att jag kör CS3 på min MacBook Pro! :D

CyberPet
12-29-2007, 03:47 PM
Jaaa, du har sett ljuset!!!! :D :D :D

Sitter här å klappar på min MacBook Pro också.

Krister Lindholm
12-29-2007, 03:48 PM
Ja, nu är det ljust i änden på tunneln igen!

Har din oxå en sån där söt 17" skärm?

CyberPet
12-29-2007, 03:49 PM
Nä, min är en ynka 15". Men det är för att det var den första modellen som kom ut, så den har bara klena 1.83 GHz också. Men men, när jag blir rik så ska jag köpa en bättre/större/snabbare/mer minne. Problemet är ju att behovet av kameragrejer är större liksom. Har svårt att sluta köpa sånt.

Krister Lindholm
12-29-2007, 03:51 PM
Jag köpte min för 2v sen så det är den största som finns, har dock inte fått 4gb minnes-kitet till den än så den reagerar lite negativt på att öppna 50 RAW-filer i Photoshop...

CyberPet
12-29-2007, 03:55 PM
Kör du inte Lightroom? Rekommenderas faktiskt om man ska jobba med många bilder samtidigt. Själv använder jag Lightroom som bas, för att sortera och organisera och sedan gå in i Develop för att fixa vitbalans, ev missad exponering osv, exporterar bilderna till jpeg och går sedan in i Photoshop och gör det där lilla extra.

Krister Lindholm
12-29-2007, 03:57 PM
Nej, jag kör Bridge - Camera Raw - Photoshop.
Är newbie på de där så jag tog det som följde med :D

CyberPet
12-29-2007, 04:34 PM
Hehehe... då har du något kul att se fram emot. Camera Raw har fått ärva några av funktionerna i Ligthroom, så det är liksom ett Camera Raw+Bridge på Steroider ungefär. Finns många snajsiga saker där, och du kan redigera både jpeg-bilder och rawbilder, på samma sätt (enda skillnaden är att jpegbilder inte har kelvingrader för vitbalansen).

Tettiz
12-29-2007, 10:09 PM
Jag har också Lightroom på min burk, dock inte PhotoShop - ännu... Lightroom kommer jag nog att börja leka mer med, och lära mig använda, nu när jag har fått min kamera.

Photoshop har jag tänkt lära mig också, men det blir nog först till hösten som jag ansöker till den här nätbaserade distanskursen på Moderskeppet (http://www.moderskeppet.se/).

silfver
12-31-2007, 04:24 PM
Tråden flyttad från Kameratillbehör.