PDA

View Full Version : Arbetsflöde från kamera till cs3.

Magnus
11-07-2008, 10:00 AM
Arbetsflöde från kamera till cs3.
Jag har lite funderingar gällande arbetsflödet från att en bild är tagen till att den är färdig editerad i CS3. Jag är nyfiken på hur NI lite mer erfarna användare gör för att dels katigorisera och organisera era filer.

Jag har en ganska blandad kompott av bilder dels är det givetvis familjebilder men även Actionfoton från t.ex. Landrover expeditioner till MTB tävlingar.
Jag använder Lightroom 2.0 som std prog för att föra över mina bilder och CS3 som redigeringsprog.

Ponera att jag tar en serie RAW bild ca 200 med min Canon EOS 40d. Varav 50 st inte håller kvalitet som jag vill dessa tar jag bort. Övriga 150 bilder fixar man lite med och det är egentligen här som min fråga börjar. SPARAR NI BÅDE RAW OCH JPG eller slänger ni RAW filerna så fort som bilderna är exporterade?
Det går ju inte att ”skriva över RAW” i Lightroom när man exporterar, så man får väl ha någon form av temp mapp för raw som man slänger efterhand? Om man gör så här så går det ju inte att bygga upp mappar för bilderna i lightroom (då filerna dels är flyttade och sedan deletade?) om man inte gör en ny sökning i specificerad mapp.
Hoppas jag gjorde mig förstådd och att någon kan visa mig ljuset i mörkret…..
/Magnus

CyberPet
11-07-2008, 05:38 PM
Jag sparar altlid Rawfilerna. Punkt slut.

Krister Lindholm
11-07-2008, 08:49 PM
Jag plåtar rubbet i RAW, sorterar i Adobe Bridge, raderar ALLT som jag vet att jag inte kan dra nytta av på något sätt, skickar därefter allt trådlöst till en backupdisk i hemmet (+ en likadan till på min arbetsplats vid ett senare tillfälle), därefter pillar jag lite i Photoshop med de bilder jag gillar bäst ur en serie & sparar webb-bilder i jpg.

Sen skickar jag alla sparade RAW-filer via FTP till en 3:e backup-källa då & då.

Zaiman
11-08-2008, 10:16 PM
Sparar allt som jag kan använda (suddiga bilder och annat skräp är ingen idé att spara). Sen moddar jag det jag vill använda, konverterar till jpeg.
Följer en del av Kristers backuprutin :) Från den bärbara -> Källardatorn -> Extern backup. Således finns backup på tre ställen. Det jag saknar är en extern källa utanför mitt egna hus :(

baloo
11-10-2008, 11:26 PM
1. Rensar suddiga bilder i kameran
2. Rensar suddiga och "blundar"-bilder när jag läser in via kortläsare.
3. Sen sparar jag allt i en lång rackarns nummer serie. Bild 3861 sedan dec -05 togs igår. Mappen var 23GB nu när jag kollade.
4. Sen bränner jag dubbla DVD skivior varje gång jag når upp i typ 4GB. Det blir typ var 3.e månad
5. Oftare än så gör jag en kopia på en dator 2m bredvid. (saknar oxå källa utanför huset).
6. Framkallar till papperskopior 2-3 gånger per år.

Fotar mest familjebilder så jag vill verkligen inte bli av med bilderna... inte en enda.