View Full Version : Vad är detta för forum!?
baloo
12-04-2007, 09:49 PM
Någon som kan berätta vad detta igentligen är för ett forum!?
11 medlemar...
är det någonting som precis startats och inte är officiellt ännu eller är det bara någons hobby att köra vbulletin, phpbb...
jag bara undrar... för ni må vara vilka ess som helst, men för att ett forum ska bli användbart behövs många användare
Krister Lindholm
12-05-2007, 09:28 PM
Det är ett mycket segt försök att få till ett bra märkes-forum för Canons produkter. Dock föll det sig så illa att jag som startade det har fått så grymt mycket jobb att jag inte hinner driva igång det ordentligt just nu.
Vill nån vara eldsjäl & locka hit folk är det enbart positivt, jag kommer att jobba på detta senare, det är helt klart!
silfver
12-05-2007, 10:57 PM
baloo, du kan väl börja sprida ryktet då? Tipsa dina fotovänner, dina internetpolare om att det finns ett Canonforum med sköna människor! :)
Det är rätt svårt att locka medlemmar... det brukar lösa sig självt och är inget som sker på en handvändning. Det tar tid att etablera ett gott rykte. :)
baloo
12-05-2007, 11:42 PM
...Tipsa dina fotovänner...Ledsen om jag inte har så mycket att komma med där...
men helt klart är att det vore bra med, som krister skriver, "ett bra märkes-forum för Canons produkter"... tyvärr är jag alldeles för upptagen med annat och kan alldeles för lite foto för att över huvud taget vara till så mycke nytta...
men så fort jag får chansen så ska jag "sprida ordet" så att säga.
CyberPet
12-29-2007, 03:53 PM
Jag kommer att göra reklam på mitt pysselforum (forum.pyssel.net) där det är många scrappande tjejer (så det blir lite mer blandat folk - annars är det ju mest killar som är geekiga på såna här forum).
Jag ska också tipsa mina fotografkompisar som jobbar med bröllops- och porträttfoto, så kommer nog forumet att trilla igång ordentligt vad det lider.
Tills dess har jag också ett önskemål om att öka forumet med ett galleri eller liknande. Kanske bara vanliga trådar med presentationer där man kan lägga upp bilder å visa. Dels för att skryta kanske, men också för att kunna tipsa om lite olika saker.
Jag älskar att vara geekig, så detta kommer att bli kul efter nyår! :D
EvilEye
12-29-2007, 04:43 PM
Jag kommer att göra reklam på mitt pysselforum (forum.pyssel.net) där det är många scrappande tjejer (så det blir lite mer blandat folk - annars är det ju mest killar som är geekiga på såna här forum).
Jag ska också tipsa mina fotografkompisar som jobbar med bröllops- och porträttfoto, så kommer nog forumet att trilla igång ordentligt vad det lider.
Tills dess har jag också ett önskemål om att öka forumet med ett galleri eller liknande. Kanske bara vanliga trådar med presentationer där man kan lägga upp bilder å visa. Dels för att skryta kanske, men också för att kunna tipsa om lite olika saker.
Jag älskar att vara geekig, så detta kommer att bli kul efter nyår! :D
Hear hear! :D
CyberPet
12-29-2007, 04:49 PM
*myyyyyser*
Petersén
01-10-2008, 09:46 PM
Hmm, jag skulle vilja höra lite mer om forumets inriktning/vision. Är det mer inriktning på att diskutera produkterna/tekniken från Canon än att t.ex. posta foton och kritisera dessa eller hur är det tänkt?
Lite svårt att komma med förslag på förbättringar eller tips på nya funktioner, kategorier etc.
Ett är ju helt säkert..designen, dvs. färger, fonter osv måste justeras asap! Det spelar ingen roll hur många kategorier, funktioner eller annat man har om "förpackningen" ser ut som sk-t. Folk stannar inte, de ser en gråblåmulen tråkig std-template med noll aktivitet och konstaterar att det var nog inget att ha.
En tydlig tråd/sida med info/faq om forumet måste också finnas. En slags "reception" för nya users där dom dels kan läsa om forumets vision, vilka som är crew, vilka olika roller dessa har, regler osv. Lixom fundamentet behöver komma på plats innan man pratar saker som eg. hör till framtiden (Köp & Sälj, Tävlingar, etc.)
Krister Lindholm
01-11-2008, 08:19 AM
Canons produkter / teknik är det primära.
Sen är det ju naturligt att ur den kärnan diskutera det man kan framställa med hjälp av produkterna så det blir en hybrid av allt.
Jag ser gärna att någon med lite grafisk koll (Såg jag Petra räcka upp en hand? :P) sätter ihop en template till forumet.
Silfver: Kan du plita ner lite "riktlinjer"? :)
Jag måste ila vidare... Gah!
CyberPet
01-11-2008, 06:24 PM
Hahaha..... jag har lite annat för mig just nu, men det finns väl andra som är grafiskt kunniga?
Petersén
01-12-2008, 12:42 PM
Det är väl just det som är problemet, admins/moderatorer som inte har tillräckligt med tid.
CanonPRO
01-12-2008, 01:33 PM
Det är väl just det som är problemet, admins/moderatorer som inte har tillräckligt med tid.
En fråga om prioritering. ;)
silfver
01-12-2008, 02:00 PM
Själv är jag bara här på ideell basis och gör så mycket jag har lust/hinner med. Och att lägga ner tid på en omdesign känns för mig alldeles för påfrestande. Men vill någon annan ta på sig att utforma nya templates så gärna för mig! Själv bryr jag mig inte om designen särskilt mycket då den är funktionell.
Jag tycker forumet är rätt bra som det är just nu. Eller vad tycker ni andra?
Visionen som jag ser det är att samla alla Canonister på ett och samma ställe och diskutera allt som hör till kameran och lite till. Behöver det vara svårare än så?
CyberPet
01-12-2008, 02:17 PM
Nu är det väl så att utanpåverket är mindre viktigt än innehållet, så att göra om forumets utseende ser jag inte som någon första prioritet. Jag jobbar heller på att skriva bra inlägg.
Problemet med nya forum är att det kräver engagemang. Jag har försökt dra igång forumet på mitt sätt, och det har gått hyfsat bra, men en person kan inte vara motorn. Det gäller också att de som anmält sig som medlemmar också återkommer och bidrar med något också (skriver frågor, osv).
Så när de gäller forumets utseende, så kanske det finns andra som har mer tid?? Det kanske till och med finns färdiga "skins" som är snyggare än standarden, så det bara är att byta utseende snabbt.
Men som sagt, för mig är innehållet viktigare än utseendet, så ni får ursäkta om jag inte anser mig ha tid att pilla på grafik. Jag bidrar hellre med innehållet (om det anses vara värt något).
Petersén
01-13-2008, 01:23 AM
Absolut Cyberpet.
Innehållet är ju trots allt "forumet" helt klart, i posterna ligger ju "andan och atmosfären". Men det är något som är ongoing hela tiden av alla oss användare, det är inget du som enskild admin behöver fokusera på som ren "admin uppgift", det ska alla bidraga med hoppas jag?
Samtidigt så är ändå ytan ganska viktig för att snappa upp folk vid första besöket, ser det proffsigt och organiserat ut (rent kategorimässigt), då stannar man också och läser ett par trådar eller tre.
Ser det däremot ut som en vanlig template utan någon vidare struktur tror jag man bara drar vidare. Idag är folk så mättade/kräsna på forum så jag tror stenhårt på att ju snyggare "entrén" är ju större chans är det att folk stannar upp och tar en djupare titt.
Detta var ett tips/förslag riktade till er som driftar sidan därför isolerade jag det till enkom layouten av forumet och dess kategorier, att hålla liv i trådar är ju allas uppgift/ansvar. Och rent tidsåtgångsmässigt så borde det vara en prutt i akvariet att putsa till färgerna lite och såklart borde det gå Rock n Roll snabbt om det -som du tror- finns färdiga templates man bara kan byta ut?
CyberPet
01-13-2008, 02:57 AM
Ja, jag håller absolut med dig om att det krävs lite personlighet för att hålla kvar intresset, både som utseende och "forumtemperament". Jag är medlem på ett fotoforum med (tror jag) samma programvara som är illgult - helt galet, men det är verkligen personligt! :e
Så för att matcha Canonloggan kanske vi skulle ha mer rött? :D
Petersén
01-13-2008, 03:02 AM
Absolut, rött & vitt är ju färgerna som gäller om det är Canon-relaterat som ska diskuteras :) Ska nog inte dra iväg för mycket med målarburken utan hålla det enhetligt japp.
En fråga ang. logon, är den stulen rakt av bara eller det är ok'at på alla plan med Canon själva? Adressen likaså? Bara en fundering som slog mig samma dag som jag hittade hit.
Krister Lindholm
01-13-2008, 01:12 PM
Klart vi ska byta layouten!
Nån som har lite tid över kan väl lulla runt & kolla lite sajter som har färdiga templates.. vbulletin.org är ju ett ställe.
Jag ska försöka få lite tid över till detta nu i veckan så lite konstruktiva tips om HUR det ska se ut är guld värt nu.
Vi övergår alltså från att diskutera OM det ska ändras & tar nu tag i VAD det skall ändras till! :D
Krister Lindholm
01-13-2008, 01:15 PM
Loggan har jag helt enkelt stulit rakt av från Canon..
Skulle de ha nått emot det så får de väl höra av sig med synpunkter, en stämning eller vad som helst.. Canon borde se enbart positivt på att det finns ett nischat forum för deras produkter på svenska.
Passar inte galoscherna så övergår vi väl helt enkelt till att snacka gott om Nikon!?
CyberPet
01-13-2008, 03:00 PM
Loggan kan ju vara diskutabelt, men namnet på forumet kan de inte säga något åt. Då borde de ha reggat det själv.
En mindre uppenbar stöld:
http://the-halls.se/canonforum/forumslogo.gif
CanonPRO
01-13-2008, 04:18 PM
Har en kompis som riskerar att bli stämd för sin site; teflonminne.se. DuPont som äger Teflon är inte så glada åt hans lilla blogg/site. Samma med BMWforum, det heter numer Autopower, så bli inte allt för förvånad om det kommer ett mail från Canon...
Petersén
01-13-2008, 07:03 PM
Loggan kan ju vara diskutabelt, men namnet på forumet kan de inte säga något åt. Då borde de ha reggat det själv.
En mindre uppenbar stöld:
http://the-halls.se/canonforum/forumslogo.gif
Tro mig, de kan göra exakt vad dom vill om det finns beskrivet i registreringen av varumärket.
Men nu behöver vi inte diskutera detta då vi inte kan påverka det iaf. En god idé vore dock att ha checkat av med Canon själva före reg av domän samt stölden av logon. Jag kan inte riktigt tycka det är en bra grej, om det nu är så att den bara är rippad rakt av. Jag tror alla här vet vad som gäller vid användande av andras bilder och material, text som bild. Man startar ju inte direkt en god relation till någon om man börjar så :)
Mattias
01-17-2008, 09:46 AM
Jag kommer att göra reklam på mitt pysselforum
Nu har jag gjort lite reklam på blogg och på facebook, får väl se om det lockar hit någon mer i alla fall :)
DSFoto
12-25-2010, 11:06 PM
Hittade denna gamla tråden och hakar på här.
Det verkar inte vara särskilt mycket drag på detta forum. Jobbas det något för att marknadsföra forumet?
Det verkar ju ändå vara en hel del medlemmar här. Är dom flesta av dom inaktiva?
Jag är själv ny på detta forum och ny Canon ägare. Har tidigare fotat med Nikon och hängt på Nikonforum.se som är ett mycket trevligt forum med en hel del aktivitet. Vore trevligt med ett motsvarande forum för Canon folk, och detta forum borde ju rimligtvis ha möjligheten att bli det. Det lär ju finnas en hel del Canon fotografer i detta avlånga land;)
Sen vet jag att det krävs en hel del tid och engagemang för att få ett forum att verkligen sjuda av liv. Men det borde väl gå att hitta eldsjälar?
MVH/Danne
Poteta
12-25-2010, 11:20 PM
Sen vet jag att det krävs en hel del tid och engagemang för att få ett forum att verkligen sjuda av liv. Men det borde väl gå att hitta eldsjälar?
MVH/Danne
Jag tror att det är här skon klämmer.
Forumskaparen (visst är det Christer?) har inte varit synlig alls vad jag vet och ett forum måste nog hållas vid liv aktivt om det ska växa och bli stort. Som det ser ut nu finns det några som svarar men knappt någon som frågar... Jag menar absolut inget illa om forumskaparen men gissar att tiden läggs på annat just nu. :)
Att vi som "vanliga" medlemmar ska lyckas få igång forumet tror jag knappt på, det krävs nog en målmedveten satsning.
DSFoto
12-25-2010, 11:27 PM
Jag tror att det är här skon klämmer.
Forumskaparen (visst är det Christer?) har inte varit synlig alls vad jag vet och ett forum måste nog hållas vid liv aktivt om det ska växa och bli stort. Som det ser ut nu finns det några som svarar men knappt någon som frågar... Jag menar absolut inget illa om forumskaparen men gissar att tiden läggs på annat just nu. :)
Att vi som "vanliga" medlemmar ska lyckas få igång forumet tror jag knappt på, det krävs nog en målmedveten satsning.
Okej! Då förstår jag. Har för mig att jag såg att forumskaparen hade eget företag om jag inte missminner mig? Då lär ju en del tid gå åt där förstås.
Man kan ju alltid hänga på diverse utländska Canonforum, men det är ju trist att det inte finns något svenskt med lite fart i också. Vet att Nikonforum jobbar väldigt hårt på att vara ett bra forum, och det funkar ju. Så det borde ju som sagt gå även med detta forum. Men som du säger, inte utan engagemang från forumägare, eller folk som tar på sig att jobba aktivt med forumet.
Hade gärna hjälpt till om jag hade haft kunskaperna att driva och marknadsföra ett forum.
MVH/Danne
CyberPet
12-26-2010, 11:38 AM
Det handlar tyvärr sällan om marknadsföring för att få igång ett forum, utan på att det är ett aktivt forum med aktiva medlemmar, det är då ryktet sprids och forumet får den naturliga tillväxt som är hälsosamt och bra.
Som det är nu så är det nog bara jag och några handfulla till som är aktiva. Och vi kan ju inte starta en massa "tompratssidor" för att försöka få igång icke existerande medlemmar.