PDA

View Full Version : Justering av hus/objektiv

Timbuck
07-10-2008, 10:38 AM
Detta skriver många om på nätet. Kalibrering av diverse hus och objektiv.

Exakt VAD innebär det? Kan huset kalibreras/justeras? Det är väl vanligt garantiåtagande om det är något som är feljusterat på kamerahuset? sedan detta med kalibrering av objektiv, sker detta på huset också? Kan två olika objektiv från canon beöha två olika inställningar på huset? Då är det fel på huset anser jag. Också ett garantiåtagande. red gärna ut begreppet för mig.
Är Canonkameror och objektiv i regel så dåliga att efterjustering kan vara nödvändig? Detta fattar jag nada av. Hade jag fått något som inte var helt eller kalibrerat vid inköp för så mycket pengar hade jag krävt ett nytt´hus eller objektiv.

Please update me :)

CyberPet
07-10-2008, 06:17 PM
Jag är också nyfiken, för jag har sett lite tendenser att objektiven jag har har en aning bakfokus, oavsett om de sitter på min 30D eller 40D. Men man blir ju orolig om man justerar objektiven efter husen och sedan köper ett nytt hus, då kanske man måste justera dem igen?

BertilBertilsson
07-12-2008, 09:31 PM
Så som jag har förstått är det i 99 av 100 fall objektivet som felfokuserar. Det är en väldigt enkel procedur som görs med hjälp av en dator. Det som tar tid är väl antagligen väntetid på verkstad plus frakttider. Med andra ord om man justerar fokus på en glugg och köper nytt hus och det inte skulle fokusera rätt så är det bara att fokusera om, ingen rocket science där inte.

Johan
07-12-2008, 09:58 PM
Lämnade in både hus (mkIII) och 70-200 2,8 för justering av fokus. Verkar som om de har justerat både hus och objektivet till någon form av nolläge eller referensläge. Köpte nyligen ett 24-70 och fokus sitter klockrent.

Tror det stod ungefär justering av fokus, nolläge på specen jag fick från canon.

Johan

CyberPet
07-13-2008, 01:58 AM
Ja, jag ska försöka skicka ner hela min kameraväska till Tjockhult då, det är ju lite prylar och lär väl kosta en del (borde kanske fixa mitt Pro medlemskap där också då jag är kvalificerad - men har inte orkat/haft tid än).

CanonPRO
07-13-2008, 09:41 PM
Räkna med att det kostar ca 800kr/ pryl att få dem justerade för hus och objektiv. Icke "L" ca 600kr. (+frakt) Brukar ta 2-3v om man inte är CPS medlem.

Justeringarna på hus och objektiv ändras med tiden då det är rörliga saker i båda så det är inget garanti ärende om det inte är nya saker du har, dvs det är samma garantier på detta som om ex slutaren ger upp.

Det är rekommenderat att serva sina saker 1g/år om man använder dem flitigt, annars vid behov och på semi-pro nivå skulle jag säga att det är ca var 2-3år.

Oas
07-14-2008, 08:58 AM
Vad krävs för att bli CPS medlem...ett visst antal L-gluggar eller??

CyberPet
07-14-2008, 08:10 PM
Det krävs två "proffshus" och där räknas även 20D/30D/40D och bättre (ej "rebeller") och sedan krävs det även tre L-objektiv.

Oas
07-14-2008, 10:22 PM
Det krävs två "proffshus" och där räknas även 20D/30D/40D och bättre (ej "rebeller") och sedan krävs det även tre L-objektiv.
Det innebär en 40D och en L-glugg till :OO

får nog vänta ett tag:)