PDA

View Full Version : Små blixtar är key!

northernlight
03-30-2008, 11:26 AM
Hejsan allihopa. Jag har på senare tid lagt ner mycket tid och pengar på att bygga upp en portabel studio bestående av äldre Nikonblixtar och radiosändare från Ebay.

Blixtar som passar bra att använda är:
Nikon SB-24: Syncuttag och fulla manuella möjligheter ink manuellt kontrollerat zoomhuvud. Ställs ner till 1/16 ljusstyrka.
Nikon SB-25: Samma blixt som 24an, Går att ställa ner till 1/64 ljusstyrka, har diffusionspanel inbyggd i blixten samt en smäckrare form än 24an. Min favorit.
Nikon SB-26: Har inbyggd slavtändare. Iövrigt en SB-25.
Nikon SB-27: Denna är inget bra val! OBS!
Nikon SB-28: Får du tag i denna så köp!

Canons skallar går bort då de inte har syncuttag. Riktigt irriterande även fast det går att använda adaptrar naturligtvis. Mycket sämre handhavande också imo. 540EZ är ett bök att ställa manuellt jämte SB-serien som klarar detsamma med endast 1 knapptryck.

http://farm3.static.flickr.com/2300/2372763901_0bd9dfeda0_o.jpg
http://nordanljus.se/flickorna2.jpg

Är det intressant att få en uttömmande artikel på ämnet småblixtar? Isåfall skrik till! Om man får önska en tutorial så har jag stora problem med att faktiskt få rätt färger för webb trots att jag exporterar med srgb i både aperture och lightroom. För mig ser den nedre bilden bra ut men inte den övre.

CanonPRO
03-30-2008, 12:42 PM
Canon 580EX-II har både PC synk och TTL sensor. Har bara en ratt och en knapp för att ställa effekt mm. Mycket robustare än Nikons då den har tätningar och metall sko. Den funkar dessutom med Canons kameror... ;)

CyberPet
03-30-2008, 03:12 PM
Skriv gärna en artikel, Micke!

Själv kör jag inte med eBay-sändare då jag tyckte de strulade för mycket. Har istället Elinchrom Skyport (en sändare och två mottagare) som fungerar utmärkt. Kör med två Canon 580EX med blixtsko med uttag och en 420EX. Dessutom har jag en gammal Nikon SB-28 som slavar fint.

northernlight
03-30-2008, 05:15 PM
Canon 580EX-II har både PC synk och TTL sensor. Har bara en ratt och en knapp för att ställa effekt mm. Mycket robustare än Nikons då den har tätningar och metall sko. Den funkar dessutom med Canons kameror... ;)

missförstå mig rätt... vill man lägga den sortens pengar på en blixt så lägger jag hellre slantar på ett annat system... men för ordningens skulle ja visst stämmer det.

northernlight
03-30-2008, 05:16 PM
Skriv gärna en artikel, Micke!

Själv kör jag inte med eBay-sändare då jag tyckte de strulade för mycket. Har istället Elinchrom Skyport (en sändare och två mottagare) som fungerar utmärkt. Kör med två Canon 580EX med blixtsko med uttag och en 420EX. Dessutom har jag en gammal Nikon SB-28 som slavar fint.

Skyporten är fin. Radiopoppers är också intressanta. En artikel är på G.

CanonPRO
03-30-2008, 09:16 PM
missförstå mig rätt... vill man lägga den sortens pengar på en blixt så lägger jag hellre slantar på ett annat system... men för ordningens skulle ja visst stämmer det.

Men jag måste då fråga om det blir så mycket extra pengar. Normalt så har man en blixt som man kör på kameran så väljer man 580EX-II så blir det bara en till så har man en portabel ministudio med två huvuden.

Är det så mycket billigare att skaffa 2st beg Nikon blixtar än 1st extra 580? (2st beg SB-26/28 ligger väl totalt på en 2500-3500kr och en 580EX-II på ca 4000.) Jag tycker också att det är värt någon 500-ing extra att ha två likadana blixtar så man inte behöver köra med en kompromiss om huvudblixten lägger av. Sedan har man fördelen att kunna köra den ena som slav med full ETTL om man vill det. Visst är det kanske lite häftigt att utgå från att folk har en 580EX-II, men håller man på med studiofoto och funderar på ett portabelt system så brukar man vara rätt långt utvecklad i sitt fotograferande och då brukar man ha en "värsting" till sitt system redan.

Jag hade en 430EX och en 580EX-II, men bytte ut 430n då det var så bängligt med två olika typer av blixtar och då blev 430n mest liggande.

CyberPet
03-30-2008, 10:49 PM
Radio Poppers kommer när EU har godkänt radiofrekvensen. Jag känner Kevin King lite (sedan 2005), så jag frågade honom lite om detta (han vill absolut inte sälja till några Europeer förrän det är godkänt) och det ser ut som de Radio Poppers som kommer att säljas här i Europa får en annan frekvens än de sålda i USA. Lite synd då jag är grymt sugen på att prova. Prismässigt kommer de att ligga i samma nivå som Pocket Wizards.

Aek
04-02-2008, 08:19 AM
ag hellre slantar på ett annat system

Hur menar du då... annat system? Om man vill ha en extern blixt som är lätt att ta med så är just 580EX II bäst för Canon...

northernlight
04-03-2008, 11:04 PM
Men jag måste då fråga om det blir så mycket extra pengar. Normalt så har man en blixt som man kör på kameran så väljer man 580EX-II så blir det bara en till så har man en portabel ministudio med två huvuden.

Är det så mycket billigare att skaffa 2st beg Nikon blixtar än 1st extra 580? (2st beg SB-26/28 ligger väl totalt på en 2500-3500kr och en 580EX-II på ca 4000.) Jag tycker också att det är värt någon 500-ing extra att ha två likadana blixtar så man inte behöver köra med en kompromiss om huvudblixten lägger av. Sedan har man fördelen att kunna köra den ena som slav med full ETTL om man vill det. Visst är det kanske lite häftigt att utgå från att folk har en 580EX-II, men håller man på med studiofoto och funderar på ett portabelt system så brukar man vara rätt långt utvecklad i sitt fotograferande och då brukar man ha en "värsting" till sitt system redan.

Jag hade en 430EX och en 580EX-II, men bytte ut 430n då det var så bängligt med två olika typer av blixtar och då blev 430n mest liggande.

... Cashade ALLA mina begagnade småblixtar för 1800kr... tog en stund att hitta men gosse. 2500-3500kr för 2 SB26/28? Skämtar du eller?.. Om du betalar den stortens pengar för dessa så ja... nej något fel är det allt ;) Mitt tips är att du importerar om du har svårt att hitta i SE.

northernlight
04-03-2008, 11:06 PM
Hur menar du då... annat system? Om man vill ha en extern blixt som är lätt att ta med så är just 580EX II bäst för Canon...

Nja, Det finns många alternativ som INTE kostar den sortens sjuka pengar som Canons skalle kostar... tex Sigmas 530ef super. Nomader finns också. Osv osv...

580EX är så sjukt överprissatt och överhypad imo (jobbar i en fotobutik och har kört de flesta blixtar du kan tänka dig).

CanonPRO
04-04-2008, 08:22 AM
Verkar som vi inte har samma tänk när det gäller sakerna. Canons blixtar må vara överprissatta, men de har så bra andrahandsvärde att det inte spelar så stor roll. Primärt kör jag med blixten styrd av kameran och då finns det inga bättre än Canons egna.

CyberPet
04-04-2008, 09:54 AM
^ Håller med du.

MartinJensen
04-06-2008, 10:51 PM
Är det inte så att 580exII är i särklass bäst när det gäller utfyllnad av ljus och stabilitet..
har för mig att det var något test för några månader sen och just 580 var bäst i test nikons sb800? var bra bra köp typ...
kan minnas fel.. men jag tar 580 anyday över alla andra kamera blixtar..
(har jobbat som fotolärare och reklamfotograf, så jag har testat många blixtar jag med ;) (ironisk kommentar till Northen. ;) )

northernlight
04-08-2008, 08:47 AM
Verkar som vi inte har samma tänk när det gäller sakerna. Canons blixtar må vara överprissatta, men de har så bra andrahandsvärde att det inte spelar så stor roll. Primärt kör jag med blixten styrd av kameran och då finns det inga bättre än Canons egna.

Ser inte andrahandsvärde som en motivation till att köpa dyrare grejer... jag tänker ju ändå inte sälja bort prylarna? Hur styr du blixten med kameran i starkt solljus tex? Eller utomhus över huvud taget?

CanonPRO
04-09-2008, 09:01 AM
Ett bra andrahandsvärde gör att kostnaden för att använda produkten i fråga lägre/år. Jag räknar med att omsätta min utrustning efter avskrivningstiden då den oftast är "omodern" för mig då och då tycker jag det är bättre att sälja den än att ha en massa pengar på hyllan.

Hur jag styrblixten utomhus eller i starkt solljus? Då min inriktining främst är reportage och sport så är det med blixten sittande i blixtskon, annars med ST-E2 och i värsta fall med vanliga synkkablar. (Det är inte så lätt att få till synk på 500 och 1000-del via PC uttaget.)

northernlight
04-13-2008, 09:07 AM
Ett bra andrahandsvärde gör att kostnaden för att använda produkten i fråga lägre/år. Jag räknar med att omsätta min utrustning efter avskrivningstiden då den oftast är "omodern" för mig då och då tycker jag det är bättre att sälja den än att ha en massa pengar på hyllan.

Hur jag styrblixten utomhus eller i starkt solljus? Då min inriktining främst är reportage och sport så är det med blixten sittande i blixtskon, annars med ST-E2 och i värsta fall med vanliga synkkablar. (Det är inte så lätt att få till synk på 500 och 1000-del via PC uttaget.)

ST-E2 utomhus tenderar att gå sådär bra...